|
A
beszélgetés szövege
(javítva, de itt-ott biztosan
további javításokra szorulón, minimális változtatásokkal,
kvázi szerkesztetlenül. A szöveget az időközben elkészült és itt megtekinthető
videó segítségével javítjuk majd tovább)
SUGÁR
JÁNOS: Sok szeretettel üdvözlök
mindenkit a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Intézete nevében.
Az Intermédia Tanszék, amely, szinte napra pontosan, tizenöt éve
alakult meg, a tavalyi 
tanévben elindított egy kutatási programot, melynek címe: „Komplex
művészeti kutatások, a technika, a tudomány és a politika metszetében”.
Ennek szellemében már tavaly szerettünk volna egy beszélgetést
kezdeményezni Vida János meghívásával, ez szervezési okok miatt nem
valósult meg. Most egy nagyobb, és jobban előkészített formában tudjuk
ezt a beszélgetést megtartani.
Mielőtt folytatnám a bevezetést, pár gyakorlati információ: a
beszélgetést körülbelül három órásra tervezzük, kérésre tartunk
szünetet. Itt, oldalt, van egy kvázi konyha, találnak
ásványvizet, kávét, illetve némi ennivalót: almát; és ha a konyhában
található ajtón kimennek, ott a teraszra jutnak, ahol lehet dohányozni.
Mint Feri említette már, a teljes programot rögzítjük, a hanganyagot
külön is. Az a kép, amelyet itt a kamerák fölvesznek, az most élőben, a
fönti teremben egy kivetítőn látható, tehát, ha valakinek nem jut hely,
vagy más okok miatt, az fölmehet, és ott is követheti a beszélgetést. A
tervezettel ellentétben ezt most nem tudjuk azonnal webcastban az
interneten élőben közvetíteni, viszont rövidesen megtalálható lesz a
beszélgetés videó-anyaga a weben.
Ilyenkor szokták azt mondani, hogy a beszélgetés résztvevőit nem kell
bemutatni, hatalmas közhely, azonban itt most egy vessző következne:
azért nem kell bemutatni a beszélgetés résztvevőit, mert ezt Gerlóczy
Ferenc, a beszélgetés szervezője, kezdeményezője, moderátora kiválóan
megtette azon a website-on, ami körülbelül két hete fönt van a weben,
és folyamatosan fejlődik.
Tehát szeretettel köszöntöm Bulányi György piarista szerzetes tanárt,
Tamás Gáspár Miklós filozófust, Gerlóczy Ferenc újságírót. Mint
említettem, ennek a beszélgetésnek az előkészítése, és rengeteg ehhez
kapcsolódó anyag már megtalálható a téma website-ján, és így a mai
beszélgetés egy folyamatnak nem a végét, hanem egy köztes pontját
jelenti. A beszélgetésről szerkesztett publikáció készül. Ezzel a
bevezetővel átadnám a szót, illetve a bekapcsolt diktafont Gerlóczy
Ferencnek.
GERLÓCZY
FERENC (GF): Ez az újságírói munkámhoz kell, négy órán
keresztül veszi a hangot. Szóval a János valamit nem mondott el, ez a
beszélgetés úgy volt meghirdetve (én moderátor, s nem a beszélgetés
résztvevője vagyok), hogy Bulányi Györgyön és a TGM-en kívül a
beszélgetésnek lett volna egy harmadik résztvevője is, Vida János, aki
otthon lázasan fekszik, és jobban örültünk volna, ha három résztvevővel
indult volna ez a beszélgetés, de hát ennyien vagyunk, ennyien fogjuk
megkezdeni.
Az, hogy mi itten a kommunizmusról ülünk
le beszélgetni, ráadásul éppen a jót igyekszünk nézni benne, ez a
hozzáállás sok helyen képes volt kiverni a biztosítékot, majd
meglátjuk, kinek mennyit vesz be a gyomra, melyik lap mit ír róla, ha
egyáltalán. A kommunizmus ma is mumus; nem totem már, de már és még
tabu. Ha a politikából indulunk ki, azt látjuk, hogy Magyarországon a
politikai pártok között versengés van, de a versengés az csupa
jobboldali párt között folyik, mert valójában tulajdonképpen nincs
olyan párt, amely ne a kapitalizmus helyzetét erősítené, amelynek ne
azok lennének az alapvető szempontja, hogy jöjjenek a befektetők, és ne
az lenne az alapvető célkitűzése a társadalomban az embereknek,
hogy előbbre jussanak, hogy ők legyenek azok, akik majd meg
fognak gazdagodni; minthogyha egy amerikai modell működne nálunk, hogy
a kifutófiúból lesz majd a Rockefeller, és bárkiből lehet Napóleon,
mindannyian a tarsolyunkban hordjuk a marsallbotot. És mégsem lehet
mindenkiből Napóleon, nem lehet mindenkiből cézár, nem lehet
mindenkiből Rockefeller, sőt, Bulányi atya szokta mindig mondani, hogy
ha a Föld minden lakójára egy képzeletbeli tallér jut, akkor
tulajdonképpen nem tisztességes dolog, ha valaki többet követel
magának.
A kérdés az, ahogy itt ülök a TGM és
Bulányi között, hogy hogy kerül a csizma az asztalra, hogy került volna
ide a Vida János, illetve hogy került ide TGM és Bulányi atya, hogy a
kommunizmusról beszéljenek - ő, akit életfogytiglanra ítéltek a
kommunizmusban, és ő, aki a kommunista rendszer legnagyobb ellenzéke
volt 1989 előtt, utána az Antall féle jobboldal ellenzékévé vált, és
általában egész tevékenységében mindig ellenzéki maradt, s politikai
pályájával – szerintem valahol a baloldalon, radikális anarchistaként
kezdhetted, aztán onnan elmentél jobbra, jobboldali liberális lettél,
és aztán onnan eljutottál oda, hogy már nem is vagy liberális, és ugye
ez az a dolog, a liberalizmus kérdése, ami itt talán, most már nem
fogom a szót sokáig magamnál tartani, majd nagyon érdekes lesz. Én
magamra sokszor mondtam azt, hogy én egy liberális kommunista vagyok,
nem úgy vagyok kommunista, mint a Rákosi Mátyás, hanem „liberális
kommunista”
vagyok, és ahogy gondolkoztam, gondolkoztam ezen a frappánsnak tűnő
meghatározáson, azzal szembesültem, hogy ökörséget beszélek, mert nem
lehet valaki liberális és kommunista egyszerre. Ha a liberalizmus azt
jelenti, hogy az embernek korlátlan szabadságai vannak, akkor ez a
kommunizmussal nem fér össze, mert a kommunizmus az embereknek egy
olyan együttélése, ahol az emberek önmagukat korlátozni kénytelenek,
mégpedig önszántukból: a libertarianizmust, a szabadságelvűséget a
liberalizmusból meg lehet őrizni, és nem is szeretjük az olyasfajta
kommunistákat, akik az egyéni szabadságot nem tisztelik, de ha valaki
kettő tallért akar magának, holott valójában csak egy jut, akkor a
többit mástól kell, hogy elvegye.
BULÁNYI
GYÖRGY (BGY): Arra kérek engedélyt, hogy először is
felolvassak egy verset, mert azt hiszem, hogy az azonnal a dolgok
közepébe visz. 35-ben írta egy Szabó Lőrinc nevű fiatalember, és a
kommunizmus, a nem átkos kommunizmus évei alatt ez nem jelenhetett meg,
mert nem a Szabó Lőrinc összes verseit adták ki, hanem csak Szabó
Lőrinc összegyűjtött verseit, s ezt véletlenül kihagyták. Piarista
vagyok, s egy piaristának van valamilyen szakmája, én magyar tanár
vagyok, s ülve egy magyar tanár nem tud egy verset felolvasni, ezért én
föl kell, hogy álljak. A versnek az a címe, hogy Vang-An-Si;
szereplők: Sen-Tszung, a sárkány-trón
ura; Vang-An-Si, a bölcs; a Tanács és kétszáz millió kuli.
Bulányi György felolvas. : :
: Fotó: Gadányi György
Ennyi a
bevezető, s most olvasom a verset.
(Szabó
Lőrinc: VANG-AN-SI)
– Hiába! – hallotta ezerszer
Sen-Tszung, a sárkánytrón ura.
– Nincsen remény! – és ijedten nézett
a remete Vang An-Si-ra.
– Jobb nem tudnod, hogy mi van ott kint! –
dörögte három ezredév
és a Tanácsban csak a szent bölcs,
Vang-An-Si rázta a fejét.
Fejét rázta, és így kiáltott:
– De! tudd meg! s felejtsd soha!
Én, Van-An-Si neveltelek föl,
én és a filozófia;
most tied a trón: megcsináljuk,
mit még senki se mert, akart,
az Isten Országát a földön,
én, a gondolat, s te, a kard! –
– Császár, ne akarj tudni semmit! –
könyörgött a rémült Tanács.
– Sen-Tszung, könyörgött a szent, – tárd
ki
varázstornyod négy ablakát!
– Ne, császár, ne hallgass a népre! –
– Császár, hallgasd meg népedet! –
És szólt Sen-Tszung, az ifjú császár:
– Van-An-Si, én neked hiszek! –
A torony négyfelé kitárult,
a Tanács meghajtá fejét
és Sen-Tszung, mit császár sohasem tett,
hallgatta, miért sír a nép;
a négy ablak négyfelé tárult,
és begyűjtötte mind a kínt,
mit fél Ázsia szíve néma
viharként dörgött odakint.
S a vihar feljajdult Keletről:
– Császár, nincs munka, nincs kenyér! –
– Kifoszt az uzsorás, a kalmár! –
sírt a milliótorku Dél.
– A bér! a tőke! – zúgta Észak
és Nyugat zúgta: – A papok! –
Sápadtan hallgatta a császár
a négy beszélő ablakot.
Sápadtan hallgatta a császár,
amit még nem hallott soha:
hogy a szabadság nem szabadság,
a jog az őserdők joga,
hogy a szegényt a fenevad pénz,
mint tigris a nyulat, eszi,
s a világ csak nézi a gyengét
és legfeljebb megkönnyezi.
Irtózva hallgatta a császár,
hogy átkozódnak a szivek,
hogy elsírták mind, amit szemébe
nem mondtak volna soha meg;
irtózva hallgatta a néma
mennydörgést, amit a kulik
kétszázmillió szíve vert és
az imát: – Ég fia, segíts! –
Az ablak bezárult. – Hiába!
Nincs remény! – mondta a Tanács.
– De van! – tört ki Vang-An-Si, – császár,
akard s itt lesz az új világ!
– Akarom! – szólt és megölelte
szent bölcsét Sen-Tszung: – Akarom!
Tanítóm voltál, most is az vagy,
kezedben minden hatalom! –
És Vang-An-Si dolgozni kezdett
és dolgozott tíz éven át.
Védte a gyengét, tőrbe csalta
a tigrist és a banditát.
– Pénz, műhely és bolt: az államé mind,
– hirdette, – én kereskedem,
s mint agy és kéz, mit munka termel,
elosztom becsületesen! –
Tíz évig dolgozott a szent bölcs,
büszkén, hogy amit most csinál,
ezer év múlva is csak álom
lesz más népek fiainál;
békét hirdetett s ölt nyugodtan,
ha ölnie kellett neki,
angyalok voltak katonái
s angyalok a hóhérai.
Tíz évig dolgozott Vang-An-Si
és dolgozott mindenkiért,
kétszázmillió szíve volt és
a vén világ arcot cserélt;
látta: roppant számok és tervek
bölcs kényszerben hogy építik
szerencse, önzés, bűn s örök harc
fölé az ész és a rend álmait.
Tíz év… S a szent hívta a császárt
és a Tanácsot. – Kész vagyok,
itt a művem! s az új világra
kitárta a négy ablakot.
Boldogan hajolt ki a császár,
Vang-An-Si boldogan figyelt:
köröttük a birodalomnak
kétszázmillió szíve vert.
Csend volt, mint mindig, titok és csend,
de hatni kezdett a varázs,
megszólalt kétszázmillió szív
s a titokból lett vallomás:
– Öld meg! – zúgta egy hang. Utána
égig csapott a düh s a vád:
– Öld meg! – Kit? – kérdezte a császár. –
– Vang-An-Sit, a pokol fiát!
– A bölcsek bölcsét? – A bolondot! –
– A szentet? – Ördög szentje volt!
– Hallod? – nézett a bölcsre Sen-Tszung.
– Öld meg: mindenkit kirabolt!
Öld meg! – az átok, mint a tenger
özönlött a császár felé.
– Őrültek! – kiáltott Vang-An-Si
és kilépett a nép elé.
– Őrültek! Elűztem a kalmárt!...
– A tied éppúgy becsapott!
– Bankpénz helyett … – De katonákkal
Hajtottad be a kamatot!
– Az úri tőke… – Spicliké lett!
– A papok… – Azért nincs eső!
– Munkahadsereg… – Mint a börtön!
– Jövőtök… – Ma kell, nem jövő! –
És már megint égig csapott a
vihar, tombolt az új világ:
– Most remény sincs meggazdagodni!
Császár, öld meg a bestiát!
– Őrültek! – suttogta a császár
s becsukta a négy ablakot,
s elnémult kétszázmillió szív
s az önzés újra hallgatott.
Elnémult kétszázmillió szív,
csak kettő beszéld odabent.
– Hiába! sóhajtott a császár.
– Nincs remény! – sóhajtott a szent.
– Ugye, mégis a régi rend jobb?! –
tapsolt a győzelmes Tanács.
És Vang-An-Si befalaztatta
a szent torony négy ablakát.
BGY:
Én nem tudom, hogy a Feri számára és a Miklós számára mi van Szabó
Lőrincnek ebben a versében, de számomra benne van ennek az estének az
egész problematikája. (Taps, Bulányi leül.)
TAMÁS
GÁSPÁR MIKLÓS (TGM): Föltéve, hogy – próbáljuk meg
komolyan venni a verset – föltéve, hogy a dolog az úgy megy, mint azt
sokan képzelték, az idők során, nagy elmék, mint Rousseau és Fichte
például, hogy van egy bűnös állapot, amelyet jellemez egyfajta emberi
természet. Ez az emberi természet destruktív, önző, homályos,
agresszív, romboló; meg képzeletgazdag, meg anarchikus, meg furcsa, meg
sokféle, és ezeknek a tulajdonságoknak és még ezer tulajdonságnak az
összeadódásából adódik egy olyan világ, amelyben aszimmetrikusan és
véletlenszerűen találkoznak az akaratok és a vágyak és hasonlók, és
amelyben éppen azért, hogy ne legyen végtelen az anarchia, és ne legyen
végtelen az összecsapások száma, létre kell hozni hierarchiát, amely
hierarchia egy igazságtalan rendet bevezet, amely bizonyos békét jelent
és amely a hamis vágyak kielégítésének hamis ígéretével békíti meg az
állampolgárokat. Eddig Szabó Lőrinccel vagyok
Igen ám, csakhogy Rousseau-nak van egy
igen érdekes fölismerése, nem tudom, igaz-e, amely azt mondja, nem ez
az igazi emberi természet. Azt mondja, hogy az emberi természet a
társadalom terméke, amely mesterséges. A társadalom mesterséges. Az,
amit civilizációnak nevezünk, a maga kultúrájával, gazdagságával,
erőszakával, hierarchiájával és intézményes emlékezetével, az
meghamisítja az emberi természetet, és éppen ezzel a hamisítással, az
intézmények fölépítésével, személytelen kényszerek bevezetésével (az a
lényeg a modern társadalomban: a személytelen kényszer, mert a
személyes kényszert, azt már legyőztük volt, ugye), a személytelen
kényszer bevezetésével meghamisítja az emberi természetet, ebből jön az
a paradoxon, amelyből Rousseau leghíresebb mondata származik, az
ugyanis, hogy az emberek szabadon születnek, és mégis mindenütt
bilincsben vannak. Hogy lehetséges ez?
Ez annak a dolognak a közbejöttével,
közvetítésével történik, amit társadalomnak vagy civilizációnak
nevezünk. Abban a pillanatban, amikor eltávolítjuk ezt a táradalom
által megteremtett, s persze ránk égett és mélyen belénk szivárgott,
mesterkélt második természetet, akkor kiderül, hogy az ember ártatlan,
jó, szép, és szabad. Amit meg kell szüntetni, az nem az emberi
természet; nem azt kell megváltoztatni. Az ember nem bűnösnek születik,
szemben azzal, amit a Biblia mond, Rousseau szerint az ember jónak
születik, tehát lényegében Rousseau megmutatja az alapvető modern
elméletet, amely a teodíceának az ellenkezője. Hogy ha hiszünk a
teodíceában, és (Bulányihoz) Neked kötelező hinned benne; mint hívő
embernek, nem kötelező azt gondolnod, hogy van Isten, mindenható és
igazságos?
GF:
Nem. Nem kötelező. De úgy kell
viselkednie, mintha lenne Isten, mindenható és igazságos. (derültség)
TGM:
Ezt Kant volt, aki nem kifejezetten egyházatya, de mindegy.
Szóval a teodícea azt kérdi, hogy lehet,
hogy ha van Isten, aki mindenható és jó, hogy miért van akkor bűn és
szenvedés. Rousseau ezzel szemben azt mondja, nincs bűn, ergo a
szenvedés nem szükséges. Az ember és a szenvedés között nem a bűn van,
hanem a társadalom. Ezt kell eltávolítani, a megigazulás úgy történik,
hogy a társadalom mesterséges természetét eltávolítjuk, leromboljuk
azt, amit mesterségesen tartottunk szépnek és jónak, a civilizációt, és
eljutunk az igazi természetig, amely egy nem agresszív állat
szerénységét és édességét mutatja. Ezért nem volt Rousseau kommunista.
Mert ha ezen a módon, mint Vang-An-Si, egy meghamisított
rousseau-izmussal racionális módon be akarja vezetni a helyes rendet,
akkor két szempontból cselekszik rosszul. Rousseau-ista szempontból
ezért cselekszik rosszul, mert nem a primér természethez vezeti vissza
az embereket, s marxista szempontból rosszul cselekszik, mert
racionális tervet alkalmaz és nem a spontaneitást (ha szabad így
fogalmaznom). A kommunisták azért nem demokraták, mert a demokrácia az
a nép hatalmát jelenti, igazi közösség azonban csak olyan emberekkel
lehetséges, akiknek a körében nincs hatalom. Senkinek sem lehet
hatalma, még a népnek se. Ezért sajnálatos módon a kommunisták nem
lehetnek demokraták.
A kommunisták nem lehetnek liberálisok
sem, mint helyesen fölismerted, tekintettel arra, hogy a liberalizmus –
szerintem addig hasznos, és nem sokáig hasznos, addig hasznos és addig
igaz, amíg joggal tételezzük föl, hogy az embert meg kell védeni az
emberiségtől, az államtól, általában az intézményektől, amíg joggal
föltételezzük, hogy az intézmények olyan természetűek, hogy bármilyen
szándékkal alkották is meg őket, lásd Szabó Lőrinc, szembefordulnak az
emberi egyénekkel, széttiporják a spontaneitásukat és szuverenitásukat,
és a liberalizmus addig, amíg a világot elfogadjuk ilyennek, addig
védelmet biztosít az ember által alkotott intézményekkel szemben, az
intézmények alkotójának, az embernek. Hogy ez egy őrület, hogy miért
kell olyan intézményeket alkotnunk, amelyektől meg kell védenünk ezen
intézmények alkotóját, ez egy másik kérdés. De addig, amíg ez az őrület
fönnáll, márpedig elég rég áll fönn, addig kétségkívül nagyon helyes,
hogy ha vannak olyan szabályok és ellenszabályok, amelyek részint
előírják az ember eltiprását, részint tilalmazzák, s a kettő
találkozásakor jön létre az, amit a modernek, s ezen belül is a
liberálisok politikai szabadságnak tekintenek.
A liberálisok számára – s egyáltalán a
modernek számára – a szabadság konfliktus-rendszer, amelyben bizonyos
garanciák vannak; ez a rend állítólag garantálja azt, hogy a vesztesek
nem fognak veszíteni. (Holott legyőzték őket.) Az intézményes rend és
az intézményen kívüli erők, mint a tőke, szükségképpen és
elkerülhetetlenül legyőzik az embereket, a szabadság pedig arra jó, a
modern fölfogás szerint, hogy egy szabályozott konfliktus beiktatásával
ezeket a dolgokat ellensúlyozza. Hogy ez hatalmas energia-pazarlás, az
egy más kérdés. De ha most elfogadjuk – a vita kedvéért, nem morálisan
és nem véglegesen –, hogy a világ ilyen, addig a liberalizmus hasznos.
Az önkényesnek tetsző, tehát nem az intézményes rendből, hanem
intézményen kívüli szabályszerűségekből származó erőszaknak és
kényszernek különféle fajtáit kétségkívül kiküszöbölni rendeli.
Hogy kiküszöböli-e csakugyan, az egy másik kérdés. Mi úgy látjuk, hogy
nem nagyon küszöböli ki, ilyen tapasztalataink vannak, de ..
Amennyiben egy konfliktus-rendszernek
képzeljük el a szabadságot, ebben az értelemben, csak úgy lehetünk
szabadok, hogy egymást destruáló szabályrendszereket állítunk egymással
szembe, s reméljük, hogy amíg ezek békén vannak és alusznak éjjel, csak
álmukban csengetnek egy picit, addig szabadok lehetünk ezeknek az
intézményes szabályrendszereknek a csatazajában.
Én azt hiszem, hogy az a fajta fölfogás,
amit Szabó Lőrinc is oszt, a világ minden fajta megváltoztatásának
kísérletét úgy tekinti, mint
a) racionalisztikus tervet a bölcsektől,
a la Platón,
b) mint az autentikus emberi természetet
meghamisító kísérletet, hiszen az autentikus emberi természet a vers
tanulsága szerint nem más, mint az önzés és a vakság. Kérdés, hogy
ennek így kell-e lennie, kérdés például, hogy a világ kívánatos
megváltoztatásának az-e a módja, hogy az uralkodó és tanácsadói
kitalálják, hogy ezt miképpen kell csinálni? Nem biztos. Elképzelhető
más út is. Olyan út, amely tekintetbe veszi a második természetet, nem
gondolhatja, hogy a második természet maszkját Rousseau módjára
letéphetjük magunkról, azt gondolja, hogy az a fajta démonikus
kreativitás, amely a modern társadalomban minden eddiginél nagyobb
többletet és minden eddiginél nagyobb hiányt teremtett, ez a dolognak
egy hatalmas megfordításával befogható a spontaneitásnak a szekerébe,
ahol a szabadság nem az egymást korlátozó szabályrendszerek
szabályozott konfliktusa és mozdulatlan feszültsége, hanem valóban az
emberi egyedek spontaneitása és kreativitása. Ez azt igényli, hogy
képesek legyünk elképzelni olyan helyzetet, amelyben nincsen hatalom.
Nem csak olyan hatalom nincsen, amilyet az intézmények gyakorolnak az
egyénekkel szemben, nemcsak olyan hatalom nincsen, amelyeket az
intézmények gyakorolnak intézményekkel, és egyének egyénekkel szemben,
hanem olyan vezér sincsen, aki bensőnkből vezérel.
Az a fölfogás, amely azt gondolja, hogy a
meghamisított társadalomtól eljutunk a tiszta erkölcsig, az azért téves
fölfogás, mert a tiszta erkölcsöt eleve hipotézisként föltételezi,
mielőtt a spontaneitás beindult volna. Nem is olyan optimista Rousseau,
ha jobban meggondolom. Nagyon pesszimista tulajdonképpen. Előre tudni
véli azt, hogy a társadalom, amely eleve hierarchikus és elnyomó, s az
embereket elválasztja részint saját műveiktől, részint egymástól,
hogyha ezt letépjük, akkor jók leszünk és ártatlanok és szabadok és
szépek – honnan lehet ezt tudni? Ezt csak akkor fogjuk megtudni, ha
egyszer csakugyan szabadok leszünk, amire eddig nem volt példa.
GF:
Most kérdezzük meg a Gyurka bácsit, hogy ehhez mit szól, s mi a
véleménye arról, hogy az ember bűnnel születik a világra, vagy nem
bűnnel születik a világra, s hogy amit mi bűnbeesésnek nevezünk, azt
betegségbe-esésnek is lehet-e tekinteni, s vajon nem felesleges vita-e
azt firtatni, hogy az eredetileg jó emberi természetet (veleszületett
vagy a társadalomból belekerült ) bűn, avagy betegség terheli. Ha
például Kovács János megöli Kovács Jánosnét szerelemféltésből vagy más
okból, akkor ki a megmondhatója annak, hogy ő meddig beteg és mettől
bűnös, meddig bűnös és mettől beteg?
Kétségtelen, hogy ha most széttekintünk a
világban, akkor az embert most borzalmas állapotában találjuk.
TGM:
Bármilyen pillanatban széttekintettél volna, valószínűleg éppúgy…
GF:
Igen, csak most jobban vagyunk informálva arról, hogy mi történik a
világban.
TGM:
Igen? A 19. században jobban voltak tájékozódva az emberek, de mindegy.
GF:
A 19. században Franciaországban tudták, mi történik Angliában, de nem
biztos, hogy Magyarországon is tudták, mi történik Kínában,
(Bulányihoz): foglalkozol-e teodíceával egyáltalán, fontos-e Gyurka
bácsinak egyáltalán, hogy van-e Isten, vagy neki az a fontos, hogy volt
egy kommunista rabbi Názáretből, aki hitte, hogy van Isten, egy Isten,
és akinek radikális tanításai végletesen ellentmondanak a velünk
született bűnnek is, annak, is, hogy mi ab ovo bűnösök vagyunk, de
annak is, hogy minket a társadalom okvetlenül megrontott? Hátha csak
nem találtuk meg a kellő frekvenciát, ahol a gondolataink a jót
fogadják be könnyedén…
BGY:
Na most annyi mindent mondtatok, hogy most három óráig egyfolytában
kellene beszélnem, úgyhogy lőjetek le, mikor már elég. Két suttyó
gyerek találkozik egymással az utcán. Komám! Te csináltad a
világmindenséget? Mert én nem!
Az I. Vatikáni Zsinat 1870-ben, amit
Garibaldi széjjelvert, megállapította, hogy Isten létét be lehet
bizonyítani. A Küngék pedig azt mondják, nem, csak bízni lehet benne,
hogy van. Semmi olyan dolgot nem fogok mondani, amit nekem hinnem kell.
Csak olyasmit fogok mondani, ami mellett én döntöttem, jól-e,
rosszul-e, azt nem tudom. Hát én amellett döntöttem, hogy van Isten.
Amellett döntöttem, hogy ez az Isten mindenkit szeret. A mellett
döntöttem, hogy az Isten szentháromság, s hogy a második személy az
megtestesült. És tudja azt, amit a szentháromságban tanult. És elmondta
azt a hallatlan dolgot, hogy szeressétek az ellenségeiteket. Ne
akarjatok hatalmat gyakorolni, hanem kicsik legyetek, ne akarjatok
gazdagok lenni, szegények legyetek, érd be az egy dénárral, ha a
másiknak is egy dénár jut, és semmiképpen se verekedjetek. Én e mellett
döntöttem.
Na, most jöjjön a magyar irodalom. Arany
János megérte azt, hogy valami békekongresszus volt Nyugaton, s írt egy
verset, Gondolatok a békekongresszus felett, s azt mondotta, „ahol az
írás jegyezni kezd, jegyez csak gyűlöletet”. A Rousseau-t és a
Voltaire-t én egy tizenhatgyermekes anyuka kegyelméből franciául
megtanult tiszavidéki református gyerek Bessenyei Györgynek
átsugárzásából fogom, aki írt egy hatalmas verset a vallásról,
elmondja, hogy köröszténység címen mindent csináltunk, amit Jézus
tiltott nekünk. És hát térjünk meg a természethez! Mert ha a
természethez megtérsz, akkor találod meg az Istent, mert számára az
Isten és a Természet egy, és becsüljük meg egymást. A debreceni
református kollégiumban évekkel később ugyanezt tanulja a Csokonai:
„Az enyim, a tied mennyi lármát szűle,
Miolta a miénk nevezet elűle.” [Csokonai:
Az estve; 1794]
Számomra Jézus az etalon, aki hitt abban,
hogy lehet az emberen segíteni – nem az emberiség egészén – hát
tizenkettőt kell gyűjteni, és azoknak kell elmagyarázni, hogy hogyan
kell az új világot, az isten országát megcsinálni.
A kétezer éves keresztény történelemben
nagyon gyorsan elfelejtettük azt, amit Jézus akart, de 1200 körül
Francesco Assisi városában újra hitt benne és elment a Szaladdin
szultánhoz megmagyarázni neki, hogy szereti őt – és a Szaladdin szultán
elhitte a Francescónak.
GF:
Őneki még a verebek is elhitték, amit mondott..
BGY:
És ezt most ne tekintsétek nagyképűségnek, de a népi íróknak a
hatására, a bolsevizmusnak a hatására és annak következtében, hogy
piarista vagyok, ahol szabad gondolkodni, ennek a háromnak a hatására,
no meg, hogy megmagyarázták nekem azt, hogy kis közösségeket kell
csinálni, hogy a hitet átmentsük, kezembe vettem az evangéliumot, és én
is fölfedeztem azt, amit ott Jézus Krisztus mesélt, és én is elhittem.
Rákosi bácsiék azt mondották, hogy kötél általi halál. És ma is hiszek
még. Abban, hogy van megoldás, valakinek el kell kezdeni – mit? Hát a
kommunizmust: az élet és vagyonközösséget. Produkáljuk ennek a
gazdagodás reményétől, a még többet birtokolásnak a reményétől
meghatározott társaságnak, hogy nem! Lehet egy dénárból élni!
Ezt senki se hiszi el nekem, senki se
hiszi el. Ha pedig ezt nem hisszük el, akkor a fenn nem tartható
gazdasági fejlődés következtében óriási a veszedelem, hogy át fogjuk
adni a Föld bolygót a patkányoknak, és befejeződhetik a
világtörténelem. De én hiszek benne, és mondom azt, hogy az ember
kibontakozásához és kiteljesedéséhez csak az kell, hogy legyen egy
ágya, meg ruhája, meg reggelizni meg ebédelni meg vacsorázni, és
mindaz, ami miatt nem elég az, amit mi keresünk, hogy emberiség húsz
százalékos kiváltságoltjai közé tartozzunk, az nem kell nem kell az
érték-termeléshez, hogy még gazdagabbak legyünk! Ezt mint szerzetes
tanultam meg. 45 után tökéletesen szegények voltunk, és Sík Sándor
Kossuth-díjat kapott, és erre minden piaraista kapott Kossuth-inget és
Kossuth-gatyát, mert abból tudtunk, a Kossuth díjból fölöltözködni, és
éppen megvolt, ami megvolt, de ettől bele lehetett szerelmesedni a
költőkbe és lehetett lelkes magyar órákat tartani.
Én nem tudom, hogyan lehet az emberiséget
megmenteni, de azt tudom, hogy egy pár értelmes fiatallal össze lehet
állni, ezt csinálta Francesco, és ezt csinálta Kalazanci Szent József.
GF:
És Bulányi György. Amit a Bulányi György mondott az imént, hogy kis
közösségeket csinálni, és amit TGM mondott, hogy ne legyen senkinek
hatalma, valószínűleg itt van egy választóvíz vagy vízválasztó, a
keresztény kommunizmus, mondhatjuk úgy, a Jézus-követő kommunizmus,
amit a Bulányi képvisel, és a között a politikai libertárius
kommunizmus között, amit – persze nem tudnám definiálni, Gazsi, mit
képviselsz is valójában…
TGM:
Azért mert nem képviselek semmit.
GF:
De a Bulányi azt mondja, hogy a sok szenvedésből van megváltás, a hit
által, a kis autonóm közösségek szervezése által, tulajdonképpen a
kommunizmus kicsiben való gyakorlása, létrehozása, megteremtése által,
ugye, ez az az út, amelyen a kis közösség vezetője járhat.
Aki globalizmusban, globalitásban,
glóbuszban gondolkodik, az már világpolitikai kérdéseket kénytelen
feszegetni, és a világtörténelem eddigi kísérleteit elemezgetni, miért
nem vált be például a Marx kezdeményezte kísérlet. Marx neve még nem
hangzott el, amióta itt ülünk, pedig ő a Názáreti Jézus mellett
kulcsfigura a kommunizmus történetében, és én most hadd védjem őt meg,
csak egy nagyon rövid megjegyzés erejéig..
Nem ismerem jól Marxot, annyit tudok,
hogy a Kommunista Kiáltványban, amely 1848. február 15-én jelent meg
Párizsban, abban az időszakban, amikor a mi Petőfink azt írta, hogy
„akasszátok fel a királyokat!”, ez volt a közhangulat. Ebben a
Kommunista kiáltványban, a végén, közvetlenül a befejező mondatok („A
proletárok e forradalomban csak láncaikat veszíthetik. Cserébe egy
egész világot nyerhetnek. Világ proletárjai, egyesüljetek!”) előtt ez
olvasható: „A kommunisták nem titkolják nézeteiket és szándékaikat.
Nyíltan kijelentik, hogy céljaik csakis minden eddigi társadalmi rend
erőszakos megdöntésével érhetők el. Reszkessenek az uralkodó osztályok
egy kommunista forradalomtól.” Ez volt 1848-ban. Nálunk is a 48-at
67-ben kiegyezés követte, megnyugvás, konszolidáció.
TGM: 1848. március 15-ét előbb
1848. április másodika követte, amikor a Batthyány-kormány elrendelte
diszkrét rendeletében Petőfi Sándor sajtóbeli munkásságának
megszüntetését. Hét nap.
GF:
Ahogy 48 után jött a 67-es kiegyezés, a marxi frazeológiában is
megtörtént egy változás, amikor is 1864-ben az I. Internacionálé
alapító üzenetében, amely ugyanazzal a mondattal kezdődik, amellyel a
Kommunista Kiáltvány befejeződik („Világ proletárjai egyesületek!”),
egy árva uszító mondat, erőszakra való buzdítás nem szerepel, hanem
nagyon visszafogott, ma szociáldemokratának mondott célok fogalmazódnak
meg benne, mint a gyermekmunka eltörlése, a nők egyenjogúsága,
általános és szabad választójog, és hasonlók.
TGM:
Hozzátenném ehhez, hogy aki ismeri az alapító üzenet keletkezésének
történetét, az tudja, hogy ez egy kompromisszumos irat volt, amelyet
Marx a szövetségeseire való tekintettel fogadott el, s amelynek
jelentős részét színtiszta marhaságnak tekintette.
GF:
De nem volt benne erőszakra való buzdítás!
TGM:
Bocsánat! Nem úgy tekintette marhaságnak, hogy ezek nem nemes célok,
hanem marhaságnak tekintette azt, hogy ezt ebben a formában az
általánossághoz intézett felhívásként teszi közzé. Forradalmak nem
olyankor szoktak erőszakra fölszólítani, amikor kedvük van, vagy az
adrenalinszintjük magas, hanem amikor azt gondolják, hogy erőszakos
változással célt lehet érni. Itt Marx megtanulta azt, hogy tévedés a
polgári forradalmakat fölhasználni az álam megsemmisítésére, mert ha a
polgári forradalmak semmisítik meg az államot, pont olyan államot
hoznak létre, jakobinizmus formájában, melyről pedig meggyőződhettek,
hogy nem célravezető.
Folytatni szeretném, amit Bulányi György
elmondott, anélkül, hogy túlterjeszkednék az illendőségen és a
kompetenciámon, annak ellenére, hogy elkerülhetetlen, hogy hát valamit
ne mondjunk arról, hogy mit is jelent hitet valóra váltani.
GF:
Utópiát megvalósítani? Így érted?
TGM:
Nem. Nagyon nem. Az közkeletű, de mivel én mindenfajta utópizmusnak az
ellensége vagyok, ezért nem tartozom felelősséggel. Az evangéliumban
van egy föloldhatatlan kettősség, ami sok gondot okozott a
teológusoknak – a hívőknek nem okoz gondot, és lehet, hogy a hívőknek
van igazuk és nem a teológusoknak, ezt én nem tudom. – Jelesül az, hogy
az én országom nem ebből a világból való, ez azt jelenti, hogy
tulajdonképpen minden megvalósulási terv túlmutat minden
megvalósításon, és nem kockáztatja azt, hogy nem sikerül. Hogy ha az én
országom nem erről a világról való, akkor mikor fog bebizonyosodni,
hogy ha én hitemmel ilyen országot teremtek, hogy az meg is bukhatna.
Hol van ennek az érvnek a lehetséges cáfolata? Nem lehetséges ugyanis
megcáfolni. Evilágon nem lehet megcáfolni, és ennek folytán igazolni is
nehéz. Ez az egyik része a dolognak. A másik része viszont, ami még
sokkal bonyolultabbá teszi ezt az egész dolgot és ezt a könyvet is
olyanná, melyet az ember folyton újra olvas; ez a másik dolog szintén
egy egyszerű mondat, úgy hangzik, hogy boldogok, akik sírnak. Ami
szerintem a világirodalom legszebb mondata. De lehet, hogy elfogult
vagyok. Na most ezt nem fogom megmagyarázni, nem volna tiszteletteljes
dolog, hogy ez mit jelent, csak azt szeretném mondani, hogy ez a két
mondat érdekes ellentétben áll egymással. Ugyanis mivégre is akkor a
vigasz? Mivégre akkor a vígasz?
BGY:
Vigasz?
TGM:
Vigasz. Mert ha az én országom nem erről a világról való, akkor miért
fontos az, hogy boldogok azok, akik sírnak? Nehéz megérteni. Nehéz
könyv ez. Engedjék meg, hogy ezt most metaforának tekintsem, a
következő fejtegetések szempontjából.
Föltéve, hogy e beszélgetés kiinduló
tézisének értelme, hogy, isten országát építjük, Földön, vagy nem,
akkor azt fogom mondani, hogy nem, merthogy hogy ha ez az ország nem
erről a világról való, akkor a hatalom megléte vagy hiánya
közömbös. Azt jelenti, hogy van olyan dimenzió, ahol a hatalom
megléte és a hatalom hiánya közötti különbség olyan kicsiny, olyan
végtelenül kicsiny, olyan infinitezimális, hogy ezzel nem kell törődni,
hanem ahogy mondtad, neki kell fogni néhány emberrel úgy élni, ahogy a
könyvben meg van írva. Tekintet nélkül arra, hogy mások hogyan élnek.
Na most ez azért problematikus. Nem azt mondom, hogy nem helyes, ez
nagyon szép, és mindenkinek a csodálatát megérdemli, az enyémet
mindenképpen megkapja. De ez nem magától értetődő, mert amennyiben azt
mondjuk, hogy az emberiségen nem lehet segíteni, ezzel szemben nekünk
nincs más dolgunk, mint hogy ha hiszünk, és ha fölismerünk valami
igazságot, akkor elkezdjünk az igazságban élni, akkor hogyan
maradhatunk szeretetteljesek és együttérzőek azokkal az emberekkel
szemben, akiknek valamilyen okból nem adatott meg, hogy ezt ilyen módon
fölismerjék. Hogyan sikerülhet – hogy ilyen terminusokat használjak –
eléggé alázatosnak lennünk, eléggé szeretetteljesnek és elég
részvéttelinek lennünk, amennyiben azt mondjuk, hogy nem ránk tartozik,
hogy mások mit csinálnak, megpróbáljuk megtenni azt, amit lehet. Ha nem
törődünk bele ebbe, akkor még egyebet is csinálhatunk, hirdetnünk kell
az igét, a jó hírt, de mit mond a jó hír? Azért sok mindent mond, és
tudtommal nem csak azt mondja, hogy éljünk igaz emberek módjára, hanem
azt is mondja, hogy ennek vége lesz.
BGY:
Ennek?
TGM:
Igen, ennek a világnak. És eljön egy másik állapot, amelynek sem a
siettetése, sem a késleltetése nem tartozik a feladataink közé, de
amely perspektívát ad mindannak, amit teszünk, akár az igének a
hirdetésével, akár az életünk megreformálásával. Ez föltehetőleg
föloldhatatlan ellentmondás, és eben a föloldhatatlanságban van az a
titok, amelyet te úgy oldasz meg, hogy azt mondod, hogy te így
döntöttél. Oké,…
BGY:
Mi az ellentmondás?
TGM:
Az ellentmondás az ott van, hogy amennyiben ez a földi állapot nem
örökkévalóan és definitíven az ember állapota, akkor kérdés, hogy mi az
erkölcsi dimenziója olyan dolgoknak, mint felelősség, meg részvét, meg
együttérzés; akkor miért is kell nekünk jónak lenni? – kérdezték már a
cahtárok, tudom, eretnekek voltak. Na most én azt mondom, hogy ha ezt a
perspektívát egy pillanatig felfüggesztjük és azt mondjuk, nem vesszük
tekintetbe, tehát például azt mondjuk, egy pillanatig hogy nem vagyunk
hívők. Ezt nevezte Descartes ideiglenes ateizmusnak. A hipotézis
kedvéért azt mondjuk, hogy nem vagyunk hívők. Akkor miből indulhatunk
ki, amikor a világ állapotait elfogadhatatlannak ítéljük, amikor azt
vélelmezzük, hogy az emberi társadalom ismert formái végtelen
boldogtalanságot, szerencsétlenséget, nyomorúságot, ostobaságot, és
szégyent hoztak valamennyiünkre, akkor mit tegyünk, miből indulhatunk
ki, hogy ezt megváltoztassuk? Ha magunkból indulunk ki, és azt
gondoljuk, hogy nekünk tulajdonképpen nincsen természetünk, hogy az
emberi természet az történelmi jellegű és változik, hogy az emberi
természetnek olyan meghatározásait adták régi társadalmak, amelyek
ellentmondanak egymásnak? Sok mindent gondoltunk arról, milyen az
ember, annak megfelelően, hogy milyen társadalomban éltünk, olyan
hipotéziseink vannak az emberi természetről, amelyek csak egy dolgot
bizonyítanak, hogy ez nem természet; mert ha természet volna, akkor
jellege állandó lenne. Miután ez változni látszik, ezáltal kicsúszik a
lábunk alól a szubsztancia, amelyről vagy azt ítéljük, hogy végtelen
megromlottsága miatt lehetetlen megváltani (ehhez magasabb erőkre van
szükség), vagy pedig azt mondjuk, hogy a benne rejlő szabadság és
ártatlanság lehetővé teszi, hogy fölszabadulásunk révén ne csak
szabaddá, hanem jóvá is legyünk, mint ahogy Rousseau vagy Fichte
gondolta.
Ez az egész problematika elesik,
amennyiben azt gondoljuk, mint ahogy én például azt gondolom – hogy már
én is előjöjjek lassan a farbával –, hogy emberi természet nincs, ez
fikció. Én nem gondolom azt, hogy az emberi természetben akár az
agresszióra, akár a szeretetre bármiféle egyetemes determináltság
volna, semmi jele nincs, ez bizonyíthatatlan, a legkülönfélébb emberi
tulajdonságok vál(hat)nak dominánssá, az emberiség különböző társadalmi
fejlődési szakaszaiban és helyein. Ebből az következik, hogy
megpróbálhatjuk, nem biztos, hogy sikerül, sőt, nagyon rosszak az
esélyek, de megpróbálhatjuk az ember természetének ezt a végtelen
plaszticitását és rugalmasságát, amiben különbözünk az állatoktól, akik
egyébként sok szempontból rokonszenvesebbek nálunk, de ebben az
esélyeik nem olyan jók, hogy ez a változékonyság, hogy van második
természetünk, amely voltaképpen nem természet, hanem történelem, hogy
ezt foghatnánk a szekerünkbe. Nem abban a tekintetben, ahogyan sokan
gondolták, akik nem értették meg Marx Károlyt, akikből aztán 20.
századi bolsevisták lettek, ők azt gondolták, hogy a történelemben van
egy mintegy természeti meghatározottság, amely egyszerűen azt diktálja,
hogy bizonyos fejlődési fokok ilyen és ilyen következményeket vonzanak
magukkal, és a fölszabadulás abból adódik, hogy a termelőeszközök
fejlődése olyan bőséget teremt, hogy a termelőeszközök
produktivitásában, s termékeinek elosztásában nem lesz majd szükséges
használni a kényszert, bocsánat, hogy egyszerűsítek.
Ez egyáltalán nem lesz szükségszerű,
amikor ugye tapasztaljuk azt, hogy a mai világban nemcsak meg lehetne
termelni, hanem effektíve megtermelik mindazokat a termékeket, amelyek
teljes mértékben elégségesek volnának a glóbuson manapság élő emberek
egy bizonyos szerény szinten való ellátására, föltéve, hogy az elosztás
egyenletes. Nem termék-szűkség van, hanem termék-bőség van, annak
ellenére, hogy az erőforrások korlátozottak természetesen, de
kétségkívül semmi szükség nincsen arra, hogy az alapvető szükségleti
cikkek ilyen drágák legyenek, ilyen egyenlőtlenül legyenek elosztva, és
így tovább; nincs természeti szükségszerűsége ennek a világon semmi. Ma
a világon két ország (az Egyesült Államok és Kanada) meg tudja termelni
az emberiség élelmiszer-szükségletének több mint másfélszeresét, a
legfontosabb élelmiszerek tekintetében, mint a gabona vagy a hús, a
többi földre nincsen tulajdonképpen szükség a szónak egyszerű
értelmében, egyebekre lehetne használni. Virágokat lehetne például
ültetni a legtöbb helyen. Következésképpen semmiféle szükségszerűség
nem állapítható meg abban, hogy a technikai és gazdasági fejlődésből
szervesen és szükségképpen következnék bármiféle civilizációs állapot.
Az emberi természet rugalmasságának és történetiségének a felismerése
nem erre való, hanem valami másra. Arra való elsősorban, és lehet, hogy
kizárólagosan, hogy megnézzük, hogy mi történt velünk. Mi történt
különösen azóta, hogy kifejlődött olyan modern társadalom, amelyben az
emberi cselekvések és a táradalom irányításának nem első számú
intézményes módszere a jogi és a fizikai kényszer. Olyan társadalomban
élünk, amelyben, bizonyos értelemben, igenis, megvalósul az, amit
Rousseau mondott, jelesül megvalósul nem csak az, hogy szabadnak
születünk, szabadok is vagyunk.
Bizonyos értelemben a jelenlegi világnak,
a kapitalizmusnak adekvát ideológiája a szabadság ideológiája. Miért?
Azért adekvát ideológiája a szabadság ideológiája, merthogy az
értéktöbblet elsajátítása nem úgy történik, mint a régi társadalmakban:
a zsandár és az adószedő és a Spárta utcáin végiglovagoló és a
helótákat lemészároló páncélos lovasok módszereivel; ma az értéktöbblet
elsajátítása a piacon történik, olyan személyek között, akik önkéntes
szerződéseket kötnek egymással, és ezeknek a szerződéseknek a
következménye az, hogy az általuk szívük vérével létrehozott termék és
e termék létrehozására szánt idő nem az övék. Ez önkéntes. Szabadok
vagyunk. Ez a dologban a démoni paradoxon. Nem igaz az, hogy a
kapitalizmusnak a szabadság hamis ideológiája, az benne a démonikus,
hogy ez igenis adekvát ideológiája. A titok pedig az, hogy amennyiben
önkéntes szerződéses viszonyok alapján történik minden alapvető
tranzakció ebben a társadalomban, akkor hogy létezik az, hogy szinte
senki nem teheti azt, amit akar? Senki nem él úgy, ahogy szeretne? Az
emberek olyan tevékenységekkel töltik ébrenlétük legtöbb idejét,
amelynek se szívükhöz, se lelkükhöz, se agyukhoz se vágyaikhoz a
világon semmi köze nincs. Miért van az, hogy olyan hierarchikus
viszonyok között töltjük az életünket, amelyről pontosan tudjuk, hogy
az irányító elvek és személyek semmivel nem magasabb rendűek nálunk?
Sőt igen gyakran ez fordítva áll. Igen gyakran, ha a hierarchikus
viszonyokat nézzük meg, akkor a hitványakat találjuk az élen, és a
derék embereket, ahogy mondják, hogy nice guys work in the mail room, a
jó fejek a postázóban dolgoznak, az alagsorban. És látjuk azt, hogy ami
szép és jó és kellemes és szívvidító, még annak az elterjesztését is
úgy kell megoldani, hogy közben azoknak, akik az elterjesztés
munkájában részt vesznek, kínlódniuk kell. Namármost miért kell így
élnünk? Miért kell így élni, ha egyszer szabadok vagyunk? Mert ha így
kell élnünk azért, mert nem vagyunk szabadok, akkor a dolog egyszerű.
Az erő lenyomott bennünket, a hatalom lenyomott bennünket, nem úgy
cselekszünk, ahogy akarunk, mert megfenyegetnek bennünket karddal és
kínzással [MOBIL CSÖRGÉS], hogy úgy cselekedjünk, ahogy nem szeretnénk.
De a modern kapitalista társadalom nem ilyen társadalom. A kard nem
játszik benne fontos szerepet, csak a válságpillanatokban. [MOBIL]
Miért van mindenkinek mobiltelefonja? Azoknak is, akik nem akarnak. És
így tovább. Miért van az, tehát, hogy a legfontosabb szívbéli
kívánataink nem teljesíthetők, sőt teljesítésük elkezdése is
lehetetlen, legalábbis olyan módon, hogy az mások kooperációját magával
vonja? Ez a dologban az érdekes. És itt kiderül, hogy a technikai
fejlődés mégsem közömbös, a technikai fejlődés lehet, hogy nem teremti
meg a javak, szolgáltatások bőségét, a munkaidő csökkenését, és a
szabadság növekedését, de egy dolgot megteremt: annyit elér, hogy a
munkavégzés kikényszerítéséhez, amely minden társadalom legalapvetőbb
föladata, nem alkalmaz kényszert. Hogyan lehet azokat az embereket,
akik játszani, tűnődni, imádkozni és szeretkezni akarnak, rávenni arra,
hogy dolgozzanak, amit magától senki sem akar? Miért akarná, hiszen az
kín! Arcunk verítékével keressük meg keserű kenyerünket. A
kapitalizmusban oldják meg ezt a legjobban. Nincs komoly fizikai és
jogi kényszer. A kényszer képviselői maguk azok, akik dolgoznak. Mert
azt mondják, hogy ha nem dolgozunk, akkor nem részesülhetünk azokban az
élvezetekben, örömökben és szabadságokban, amelyekben csak úgy
részesülhetünk, ha rabbá tesszük magunkat. Ennek köszönhetjük a
komplexitásnak egy bizonyos fokát, azt az ambivalenciát, azt a sajátos
pszichológiai vonatkozását a modern társadalomnak, amely a szabadságot
és a melankóliát egyesíti abban a bizonyos elegyben, amit rátok nézve
olyan jól látok, hiszen itt ültök, és szabadok vagytok és
melankolikusak, és a két dolog mégiscsak ellentétben áll egymással.
Ki melankolikus? Az melankolikus, aki már
túl van a kétségbeesésen. Az melankolikus, aki visszaemlékszik arra az
állapotra, amikor még nem volt kétségbeesett. De tudja, hogy ezt az
állapotot már nem érheti el. A belenyugvásnak és a kétségbeesésnek ez a
szép vegyüléke, amely benneteket is jellemez, szabad embereket, a kettő
együtt jár abban a társadalomban, ahol a kényszernek a legfontosabb
formája a szabadság. Ez egy nagyon rossz társadalom, mert megront
bennünket egy nagyon fontos ponton, mint ahogy segít is rajtunk egy
másik nagyon fontos ponton. A fizikai kényszertől való szűkölő rettegés
megszűnése az egyik legnagyobb haladás, ami elképzelhető. Az az ember,
aki nem fél a pofontól, azért jobb helyzetben van, mint az, aki fél
tőle. A fizikai erőszak, amely az emberiség történelmének nagy részét
jellemezte, és ma sincs távol tőlünk, az nagyon sötét dolog. De ebben a
társadalomban, ahol mi most élünk, nem ez a kérdés. A kérdés az, hogy
érvényt lehet-e szerezni a modernség által megszerzett szabadságnak
úgy, hogy ebből ne egy második fokozatú kényszer süljön ki. És erre
nekem nincs válaszom. Kétségkívül helyesnek tartanám, meg kétségkívül
látom azt, vagy látni vélem, ha tévesen is, hogy mi az, ami minket
rettenetesen megmérgez ebben a társadalomban, és ez nem pusztán egy
erkölcsi bírálat. Nem azt tartom itt a legfontosabbnak, hogy a
társadalom igazságtalan abban az értelemben, hogy az elosztás
egyenlőtlen. Ez csak következmény. (TGM elhallgat, derültség).
BGY:
Hát, kérem szépen, az elején kezdem annak, amit mondtál, mert utána én
lemondtam róla, hogy minderre reflektálni tudok, mert az én számomra
nem voltak evidenciák azok, amiket mondtál. De az elejét még meg tudtam
jegyezni. (derültség) Ellentmondás az evangéliumokban az a szó, amit
Jézus Pilátusnak mond, hogy az én országom nem ebből a világból való,
hogy ez ellentmondásban van azzal, hogy boldogok, akik sírnak. Jézusnál
a „világ” négy különböző dolgot jelent. Itt annyit jelent, hogy a
sátáni. A világnak van egy ilyen jelentése. Jézus akkor, amikor
megindul az ötezer férfi feléje, hogy királlyá tegye, elmenekül. De
Pilátus rákérdez erre a furcsaságra: valóban király vagy te? – Nem, az
én országom nem ebből a világból való, én azoknak vagyok, ha teszik, a
királya, akik átveszik az én gondolkodásomat. Az pedig, hogy boldogok
azok, akik sírnak, annyit jelent, hogy boldogok azok, akik nem állnak
be az urak világába, ennek következtében az urak elbánnak vele, úgy,
ahogy ővele is. Most már elfelejtettem a következő lépést. Most akkor a
legvégére tudok gondolni. A magyar bibliafordítás csinált a
kapitalistáknak egy nagyszerű fordítást, amikor azt mondta, hogy
„kapzsiság”. Hogy ki a kapzsi közülünk? Hát senki se! Jézus nem
kapzsiságról beszélt, hanem pleonexiáról, a pleon az a plusz, az exi
pedig az ekhein, a birtoklásnak az igéje. Többet birtokolni akarás.
Most megkérdezem (a közönséghez): ki az, aki nem akar többet
birtokolni?, ki az, aki meg van elégedve a fizetésével?, ki az, aki nem
akar béremelést? ámbár az emberiségnek csak húsz százaléka gazdagabb,
mi mindannyian többet akarunk birtokolni. Hát, aki többet akar
birtokolni, annak úgy kell! Úgy kell! Úgy is fog járni – hogyan fog
járni? Például úgy, mint az európai keresztény társadalom, amelyik a
21. század végére nincs. És miért nincs? Mert többet akarunk
birtokolni. Mert egy fizetésből nem lehet megélni, a férfi nem keres
annyit, hogy megéljen a család, mind a kettőnek kell keresni, ennek a
következménye pedig az, hogy még nem volt olyan társadalom, amelyben a
férfiak is és a nők is dolgoznak és megmarad, nem, ez a társadalom
kipusztítja magát, 2050-re már csak hatmillió lesz a társadalmunk,
aztán a következő ötven esztendőben üzembiztosan el tudunk fogyni.
Kényszerítenek minket? Dehogy kényszerítenek, mindannyian boldogan
rohanunk, hogy lehetőleg kora reggeltől késő estig dolgozzunk, és már
kisközösségbe se érünk rá járni, talán azok a nyugdíjasok, akik nem
dolgoznak, mert azok mind ráérnek. Négyhetenként háromtól
kilencig leülni és ezekről a dolgokról beszélgetni, de hát aki még nem
nyugdíjas, annak hajtania kell, valóban szabadon hajtunk – szabadon
hajtunk és ilyenkor visszagondolok az áldott átkos időkre, mert
másodrendű állampolgárnak minősítette az ember magát azzal, hogy se a
pártba nem lépett be, se három per hármasnak nem volt hajlandó, ennek
következtében amikor vége volt a munkaidőnek, akkor vége volt és
szabadok voltunk – ehhez képest irtózatos rabszolgaságban vagyunk ma –
kik tartanak rabszolgaságban bennünket? A tőkések? Dehogyis! Mi, saját
magunkat! Ennyit értettem meg abból, amit elmondtál.
TGM:
Nagyon helyesen megértetted.
GF: Hogy?
… Félidő van, szellőztetni kell, dohányosok kimehetnek. És.. tíz perc?
Tíz perc.
(SZÜNET)
GF:
A második részben annyi változtatást tervezünk, hogy hangosabban fogunk
beszélni, rövidebben, és titeket is be fogunk vonni. Azazhogy ha
valakinek kérdése, hozzászólása van,
TGM: Vagy
csak azt akarja mondani, menjünk a csudába ezekkel,
GF:
Bármilyen kívánsága, gondolata, olyasmi, amiről úgy érzi, a tőlem balra
és balra ülő (derültség) két ember jól meg tudna válaszolni, akkor
tegye föl. Azon a website-on, amit ennek a beszélgetésnek készítettem
[http://www.gerlo.hu/kommunizmus-vita], a legvégére odaírtam, hogy
várjuk az új kommunista jelszavakat. Erre egyetlenegy érkezett,
mindjárt mondom szó szerint, bizonyos Kovács Jánostól, hogy „Erkölcsi
világforradalom, vagy lassú, fájdalmas bolygóhalál?!”, és a legújabb, a
legeslegújabb, azt nem tettem ki a webre, az egy pici levél, amelynek a
feladója reméli, hogy az interneten nézheti, hát nem nézheti sajnos,
azt kérdi, „T. Szerk!” megszólítással:
„A kommunizmusrol szolo vita hirdetö
site-jan a leiras
vegen all egy idezet az Ujszövetsegböl,
Lukács
6:27-31.
("Szeressétek ellenségeiteket, jól
tegyetek azokkal, akik titeket gyűlölnek,
Áldjátok azokat, akik titeket átkoznak,
és imádkozzatok azokért, akik titeket háborgatnak.
Aki egyik arcodat megüti, fordítsd néki a
másikat is; és attól, a ki felső ruhádat elveszi, ne vond meg alsó
ruhádat se.
Mindennek pedig, aki tőled kér, adj; és
attól, aki elveszi a tiédet, ne kérd vissza.
És amint akarjátok, hogy az emberek
veletek cselekedjenek, ti is aképpen cselekedjetek azokkal.")
>Szerintem ez ertelmeben ellentmond a
kommunizmusnak – írja Susan Eszter üdvözlettel –, ugyanis, ha a masik
arcom is oda kell tartanom, akkor vegül megsem az eföldi egyenlösegben
hiszek, hanem egy tulvilagiban, de ha azt
nem akkor is, ez mintha kizarna a politikai aktivitas
lehetöseget.”
Vagyis ugyanazt a kérdést firtatja, ami
az első részben már felmerült tulajdonképpen, hogy mivégre harcolunk is
itt a földön, amikor minden úgyis csak a túlvilágon fog kiderülni?
BGY
(TGM-hez): Ez eszembe juttatta a második mozzanatodat, amelyet közben
elfelejtettem (derültség) Az pedig az, hogy ott is van egy
ellentmondás, hogy hát folytatódik ez a dolog másutt. Hamvas Bélának
köszönhetem, hogy megtanultam vénségemre, hogy Hermész Triszmegisztosz,
Hamvas Béla szerint hatezer esztendővel ezelőtt, szerintem csak kétezer
esztendővel ezelőtt -
TGM:
Jó esetben…
BGY:
Ő azt mondta, hogy ami fenn van, az van lenn, ami lent van, annak azzá
kell válnia, ami fent van. Tehát teljes a harmónia. Az isten, a
szentháromság, az a kommunizmusnak a világa. Minden, ami az atyámé, az
enyém is – mondja a fiú. És ő mindenben alkalmazkodik az atyához, ott
teljes a harmónia, és semmije sincs a fiúnak vagy a léleknek, ami az
atyának van, teljes egy dénár szituáció. Ezt az egy dénár szituációt
kell valakiknek elkezdeni, mert a Vang-An-Si mutatja azt, hogy hiába
mondja azt a Marx, hogy világ proletárjai egyesüljetek, a világ
proletárjai is a pleonexia vétkében vannak, ők is gazdagabbak akarnak
lenni, helycserét akarnak. Jézus tanítványai is helycserét akartak, a
keresztelő üzen Jézusnak: te vagy az eljövendő, akit én bejelentettem?
Hát semmi se valósult meg. Mi nem valósult meg? Hát az nem valósult
meg, hogy ezek a rohadt rómaiak még mindig itt vannak Izrael
megszentelt földjén. Az isten nem bábjátékozik, az isten történelmet
teremt, értsd: szabadnak teremtette meg az embert: csinál azt, amit
akar. Ha poklot akar, akkor poklot, ha kapitalizmust, akkor
kapitalizmust, ha kényszerkommunizmust, akkor kényszerkommunizmust. Ez
így nem megy. Jézus csak arra vállalkozott, hogy tizenkét éretlen
srácot elbolondított apjától és anyjától, de ezek is nacionalisták
voltak. Mostanában állítod helyre Izrael számára a királyságot? –
kérdezik a mennybemenetel előtti pillanatban. Tehát összesen semmit sem
értettek meg belőle, ennek ellenére leírták azt, amit hallottak, és így
a század végén egy ószövetségi kánonon kívüli didakhéton dodeka
apostolón, a tizenkét apostol tanítása, leírja az akkori keresztény
közösségnek a krédóját, hogy két út van, az életnek az útja, meg a
halálnak az útja, és a halál útjában le van írva a pleonexia és a
verekedés, az élet útjában pedig le van írva az, hogy adni kell, de nem
a haverjaidnak, a haveroknak adni, hát ehhöz a pogányok is értenek.
Jézus a Nagy Sikertelen, mert az egyház ugyanúgy belesimul a
kapitalizmusba, vagy ha kell, a marxizmusba, s Mindszenty a trón és
oltár szövetségét egy történelmi öt percre felszámolja, de
hatvannégyben már a Vatikán megegyezik – kikkel? Azokkal a püspökökkel,
akiket majd a magyar állam fog kinevezni, és helyreáll ez a világ,
tehát ezt nagyban nem lehet csinálni. Azt meg lehet csinálni, hogy az
ember elbolondít egy sereg gyereket, és azokkal kis közösségben élve
megvalósítja az egy dénárnak a világát. Befejezem: az emberiség
létszáma hat és félmilliárd. Az emberiség össz-értéktermelése,
jav-termelése, a pénzért megvásárolható javaknak a termelése az annyi,
amennyi, ezt el kell osztani hat és fél milliárddal, akkor megkapjuk a
létminimumot, és egyúttal a létmaximumot is. Ezt a Bokor hőskorában úgy
fogalmaztuk meg, hogy nem lehet Jézus tanítványa, akinek nem sok a
fizetése, aki el tudja költeni magára, csak az lehet a Jézusnak a
tanítványa, aki nem bírja elkölteni, hanem ad annak, akinek kevesebbje
van. Na most mi a köze ennek az én katolicizmusomhoz? A Matyi, a
Máté-Tóth András, akit kirúgtak, mint kispapot, mert a Bokorhoz
tartozását nem volt hajlandó megtagadni, megírta a magántanári
dolgozatában, Bulányi und die Bokor-Bewegung, azt, hogy mi is ez a
Bokor? Akolutológia. Akoluthein a szentírás görög szövegében annyit
jelent, hogy követni. Jézus-követés. Valamilyen krédó mellett,
unitárius krédó mellett, trinitárius krédó mellett, akármilyen krédó
mellett, ami egy-egy vallás közösségét létre tudja hozni, mi ebben
hiszünk. Mi az, hogy hiszünk? Hát az, hogy se igazolni nem tudjuk, se
cáfolni nem tudjuk. De hát az emberi történelemtől kezdve az ember az
vallásos lény, a Wilhelm Schmidt tizenkét kötetben összegyűjtötte a
legutolsó sziget pár száz főnyi populációból álló közösségét és
mindegyik hitt valamilyen istenben, és elmondta a hitét és az a hit
apáról fiúra öröklődik, úgy, mint ahogy az unitáriusoknál meg a
katolikusoknál, meg a reformátusoknál, öröklődik, és azt nem szabad
bántani. Nem tudom a hitvallásomat se igazolni, se cáfolni, csak ehhez
a vallási közösséghez akarok tartozni, mert vallási közösségben találni
a felebarát iránt bizonyos érzékenységet még mutató embereket, azoknak
el tudom mondani, hogy az Isten azt akarja, hogy jó kislányok legyetek,
hogy jó kisfiúk legyetek, és nem mondják erre a szövegre, hogy ezzel a
hülyeséggel már hagyj föl, nem, mindenki tudja belül, hogy jónak kell
lennie, tehát keresni valakiket, akik hajlandók a oroszlánok elé dobott
keresztények első századainak a terminológiájában triton genosznak, a
harmadik nemzedéknek lenni, tehát valami újat produkálni, valami
különbet, a különféle izmusok tanításaitól függetleníteni magát,
elkezdeni, hátha lemondunk az atomhalálról, hátha ez olyan vonzást
gyakorol a társadalomra, hogy egy másik tizenkettő is megérti azt, hogy
nem érdemes se párttitkárnak lenni, se a globalista multinacionalista
cégeknek az önkéntes szolgáinak lenni, hátha - és ebben az esetben
mégis megmenekülhetünk, s még ha nem is menekülünk meg, egyet biztosan
tudok, hogy ezzel a tudattal az ember jól érzi magát. Értéket tud
termelni. Dumálni tud őszintén, ahogy a száján kifér. A színeváltozás
hegyén az apostolok azt mondták, hogy Uram, jó nekünk itt lenni. Ezt az
érzést ezt garatálom, hogy jó nekünk itt lenni, ámen.
GF:
Itt valamit majdnem érintettél, Gyurka bácsi (derültség), a béke,
erőszakmentesség, vagy pacifizmus kérdését, most azt teszem föl,
Gazsinak, hogy röviden beszéljen róla, és utána esetleg Te is, röviden
beszélj róla, s utána esetleg a közönséget is, hogy esetleg kérdezzen
vissza. Ugye, elhatároztuk, hogy nem az átkosról fogunk beszélni, hanem
a kommunizmus ideájáról fogunk beszélni. Az átkosban azt tapasztaltuk,
több szabad időnk volt, ez igaz, hogy nagyon sok mindenben akkor az
emberek még hittek, hittek a marxizmusban, a marxizmus volt a vallásuk
vagy a kvázi-vallásuk, ha úgy tetszik, sokaknak,
TGM:
Nem tapasztaltam
GF:
Voltak ilyen emberek, abban az időben, amikor én például KISZ-es
voltam, néhány évvel a Gyurcsány előtt, nekem persze azóta nincs
vállalatbirodalmam és talán más megítélés alá esem, de én hittem abban,
hogy a Marxnak igaza van, és ilyeneken vitatkoztunk a barátaimmal, mint
hogy a Marxnak például még igaza van, de a Leninnek már nem, vagy
Leninnek még igaza van, a Sztálinnak már nem; a dologban valahol mindig
ott volt az a kérdés, hogy vajon erőszakos úton van-e joga a
proletárnak – polgárságnak vagy proletariátusnak – helycserére,
forradalomra, vagy pedig igazából új világrendet csak akkor fogunk
tudni csinálni, hogy ha az a valamilyen világmozgalom, amely
hálózatszerűen, és az internet korában ebben már bízni lehet,
hálózatszerűen majd kialakul, és a hálózat az megteremti a maga
alternatíváit a maga területén, ahogy a kisközösségek is megteremtik a
maguk kisközösségi területén, a hálózat megteremti például az
ajándékgazdaságot, megteremt egy alternatív gazdaságot, amely nem a
versengésen, nem a piacon alapszik, hanem szabad szoftvereken alapszik,
a szabadságon alapszik, a glasznosztyon alapszik, s hogy még egy szót
bedobjak a beszélgetésbe, a peresztrojka szót, melyet a forradalommal
oly módon szoktam szembeállítani, vagy megkülönböztetni tőle, hogy ha a
forradalom annyi, hogy a Bastille-t leromboljuk, az anciene régime-et
lesöpörjük, a helyét sóval behintjük, és aztán utána felépítjük az
újat, és akkor jött a Gorbacsov, az ő megítélése külön viták tárgya
lehetne, Gorbacsov azt mondta: peresztrojka, ami tulajdonképpen azt
jelenti, hogy átépítés, tatarozás. Olyan tatarozás, úgy kell átépíteni
a társadalmat, hogy közben nincs nekünk arra lehetőségünk, hogy ezt
leromboljuk, nincs lehetőségünk arra, hogy elpusztítsuk a Bastille-t,
mert abban lakunk mindannyian, nekünk folyamatosan kell tatarozni ezt a
társadalmat, nem tudjuk elpusztítani, már így is túlságosan sok
pusztulás volt, vagyis a Kovács János féle fölvetést, az erkölcsi
világforradalomnak az eshetőségét, lehetőségét, ésszerűségét,
hülyeségét vagy nemhülyeségét, hogyan ítélitek meg?
TGM:
A Gorbacsov az nem akart semmit lerombolni, de ehhez képest a volt
Szovjetunió átesett Gorbacsov áldásos tevékenysége következtében a
világtörténelem legnagyobb gazdasági válságán, a volt szovjet gazdaság
helyén egy fekete lyuk tátong, ehhez két világháború kellett volna
egyébként, lényegesen nagyobb rombolást végzett a peresztrojka a
Szovjetunió gazdaságában, mint a második világháború, lényegesen
nagyobbat. Magyarországon is 88 és 91 között megszűnt gazdasági termelő
egységekben elért veszteségek meghaladják a második világháborús
veszteségeket, és ezt a Szovjetunióban be kell szorozni hattal,
GF:
De azért kivonta a csapatait Afganisztánból, kiengedte Szaharovot és
békés volt az attitűdje.
TGM: Igen. Nem lövik le őket, éhen
halnak. És ez kétségtelenül előny. (derültség) Hát legalább nem esnek
bűnbe azok, akik egyébként lőni szoktak. Lehet, hogy az első kérdésedre
– mert aztán elkalandoztál –, nem én fogok válaszolni, hanem Lev
Tolsztoj, akit ugye a görög-keleti egyház szent szinódusa kiátkozott,
ahogy az lenni szokott, rendelkezett az egyszerűség gyermeki erényével,
képes volt feltenni azokat a bizonyos kellemetlen kérdéseket,
amelyeket, ezért is tartották bolondnak, felnőtt emberek nem szoktak
föltenni, azt mondta, hogyan lehetséges az, hogy az egyház, amely,
ugye, az evangéliumok alapján áll, ha jól tudja, ennek az egyháznak a
papjai megáldják a hadi lobogókat és az ágyúkat. Volt egy nagyon
érdekes beszélgetése a Tolsztojnak, lehet, hogy van ebben a teremben
egy-vagy két ember, aki ezt nem hallotta még, de annyira szeretem, hogy
elmondom, pedig mindenki hallotta már, amikor azt mondta Tolsztoj egy
ismerősének, aki orosz katonatiszt volt (gárdatiszt volt!), azt mondta
neki, hogy „ezredes úr, ahogyan ön bánik a katonáival, az azt mutatja,
hogy ön nem ismeri az evangéliumot.” Mire ő azt mondta neki, hogy
„kedves gróf, ön nem ismeri a szolgálati szabályzatot”. (derültség)
Ebben a dologban csak az a furcsa, hogy egy magát kereszténynek nevező
államban ilyen szolgálati szabályzat van. Tolsztojnak volt kellő
szuverenitása ahhoz, hogy ezen elcsodálkozzék. Csupa felnőtt ember,
érett, komoly, szkeptikus, nem utópiákat kergető komoly ember, az ilyen
hülye kérdéseket nem tesz föl, és nem csodálkozik, hogy egy keresztény
államban miért van ellentétben a katonaság szolgálati szabályzata az
evangéliummal, sőt, hogy miért van katonaság. Meg hogy hogy van az,
hogy az adószedő elviszi a szerencsétlen muzsik utolsó tyúkját, amikor
az illetőnek esetleg nincsen mit ennie. Hogyhogy? Azt mondják nekünk az
összes államok, hogy az állami erőszak az azért igazolható (legalább
bizonyos fokig – mondják a szerényebbek), mert megakadályozza a még
sokkal nagyobb erőszakot. Megakadályozza jelesül a pleonexiában
szenvedő magánszemélyek egymás elleni törvénytelen erőszakát. Tehát
erőszakkal megakadályozza az erőszakot, jelesül abban a formában, hogy
kihirdeti az erőszak monopóliumát, kizárólag általa megbízott hivatalos
személyeknek van joguk erőszakot alkalmazni, mindenki másnak tilos. Ezt
nevezik rendnek, ez tényleg a rend definíciója, s nem tagadom, hogy
vannak olyan extrém helyzetek, amelyekben ez bizonyos fokig
racionálisnak tetszik, ugye, tudjuk azt, hogy a mai világban ott halnak
meg a legtöbben erőszak következtében, Afrikában, ahol nincs állam. De
ez egy mennyiségi tényező. Valóban, többen halnak meg ott, ahol nincs
állami erőszakmonopólium. Most. Azonban a 20. században, nem olyan
régen, ugye, volt olyan korszak, amikor az emberek azért haltak meg
ilyen nagy számban, önkényes, igazságtalan, oktalan erőszakos halált,
mert az államnak volt erőszak-monopóliuma, és élt is vele. Még hozzá
például olyan módon élt vele, hogy megváltoztatta az ember és az
állampolgár definícióját. Egyszerű rendes szokásos jogászi eljárással.
A mai napig úgy definiáljuk a jogokat, hogy jogai vannak a következő
személyeknek: akik ezen a területen laknak. Akik ezen a területen
születtek. Akik erre a területre bevándoroltak az állam engedélyével.
Azoknak, akiket az állam nem zárt ki az állampolgárok köréből, például
nem fosztott meg az állam az állampolgári jogaiktól, azért, mert
börtönbe csukta őket. Továbbá nem tartoznak ebbe a körbe azok, akik 18
évesnél fiatalabbak. Nem tartoznak ebbe a körbe azok, akik nem
cselekvőképesek, mert valamilyen intézmény őket elmebetegeknek
minősítette. És a többi. Ha ezeket a definíciókat elfogadjuk, ezek
nagyjából működnek, általában az állampolgárok köre az adóalanyok
körével azonos a modern társadalmakban, pedig régen ez így sem volt, a
régi Magyarországon, 1914. előtt a lakosság 6,58 százalékának volt
szavazati joga. Az állampolgárságot sokféleképpen lehet definiálni.
Tudjuk azt, hogy a nácik például úgy definiálták, újra, a német népet,
hogy abból kizártak egy bizonyos kisebbséget, aztán még egy
kisebbséget, aztán még egy kisebbséget, aztán még egy kisebbséget, és
ezeket többé nem tekintették állampolgárnak, és csak állampolgároknak
vannak jogaik. Az a személy, aki ember, de nem állampolgár, annak
nincsenek jogai. Minden jogrend a jogokat az állampolgárok számára
állapítja meg, per definitionem. Jogokkal rendelkező ember egyenlő
állampolgár. Állampolgár egyenlő jogokkal rendelkező ember. Ember, aki
nem állampolgár egyenlő ember, akinek nincsenek jogai. Így sikerült
elpusztítani pár millió embert, mindazokban az államokban, ahol
sikerült ezt a logikát elfogadtatni, sőt, volt olyan állam, a
Szovjetunió, ahol érdekes módon úgy definiálták az állampolgárságot,
hogy nem különböztették meg az emberi állapotot az állampolgári
állapottól, és úgy definiálták az állampolgárokat is, hogy azok pusztán
emberek, azaz senkinek sincsenek jogaik. (derültség) Ez bizonyos fokig
a szocialista humanizmusból következett, de ebbe most nem megyek bele.
Erőszakot lehet gyakorolni, büntetlenül, emberekkel szemben, minden
államban, olyan emberekkel szemben, akik nem állampolgárok. Például a
szülők megverhetik a gyereküket. A szülők más állampolgárokat nem
verhetnek meg. (derültség), de a gyereküket, aki nem állampolgár, azt
megverhetik. Az állam megkötözheti az elmebetegeket, és bilincsbe
verheti az úgynevezett bűnelkövetőket, mert őket kidefiniáltuk az
állampolgárok köréből. Őket szabad. Az emberi mivolt mint olyan nem
biztosít senkit az erőszakkal, az önkényes bánásmóddal, és a fizikai
fenyítékkel szemben, a legcivilizáltabb államokban sem, sőt.
GF:
Ma van az emberi jogok világnapja.
TGM:
Hát igen (derültség). Tolsztoj ezzel szemben és Bulányi György, és más
ilyen furcsa emberek, azt mondják, megfordítva ezt az egész jogi és
állami logikát, hogy nem az állampolgárokhoz, hanem az emberekhez kell
rendelni a méltóságot és a méltóságból következő jogokat. Ehhez az
kell, hogy az államok, ebben a formában, megszűnjenek. Erőszak akkor
nem lesz, hogy ha államok nem lesznek. Az erőszak magánemberek között
természetesen mindig lehetséges, és mindig helytelen, de a legális
erőszak, amely a jogokat nem kapott emberek ellen történik, és amely a
legfontosabb formája az erőszaknak, az fönnmarad. Melyik az erőszak
alapvető formája? Ugye, a háború, a háborúban azt mondjuk, hogy komoly
különbséget állapítunk meg saját nemzetünk állampolgárai és más
nemzetek állampolgárai között. Ami a saját állampolgárainkkal szemben
helytelen, például őket megölni vagy megcsonkítani, az más
állampolgárokkal szemben, ha a hadiállapot beáll, erkölcsi kötelesség,
ezt hősiességnek nevezik, és érdemérmekkel, kitüntetésekkel, hadi
lobogókkal és egyebekkel jutalmazzák. Vitézi telkekkel – sok mindennel
jutalmazzák, de főleg az elismerés a lényeg. Definíció kérdése. Mitől
lesz valaki ellenség, tehát nemhogy jogokkal nem rendelkező, hanem
kifejezetten jogainak megfosztására mindenféle bűnelkövetés nélkül
ítélt személy, azáltal, hogy, mint már rég megállapította Pascal, hogy
egy mérfölddel arrább születik. Nyilvánvaló, hogy az a legminimálisabb
erkölcsi érzék számára is elfogadhatatlan, ettől függetlenül teljesen
univerzális. Nem ismerünk olyan történelmi korszakot, amelyben ez ne
így lett volna. Ez mindig így volt, amióta államok vannak. Az előtt se
volt jó, de az más kérdés. Azelőtt másképp volt rossz. Ennek
következtében nem lehet azt állítani, hogy a politikai célzatú erőszak
bármikor legitim lehetne. Ugyanakkor azt sem lehet állítani, hogy a
legitimitás fogalmára támaszkodó és emberek százmilliónak halálában
ludas államképződmények további fönnállása elfogadható. Ha pedig ezeket
az államokat csak erőszakkal lehet megsemmisíteni, akkor (TGM felemeli
a hangját, aztán elhallgat)
GF:
Itt jön a kérdés (derültség) tulajdonképpen, itt, ezen a ponton merül
fel a kérdés.
BGY:
Az állam erőszakszerv. A jog pedig annyiban különbözik az erkölcstől,
hogy érvényesíthető erőszakkal. Ez az emberiség állapota: hogy van
állam, és van jog. De ki lehet vonulni ebből, egyoldalú leszereléssel,
hogy én pedig nem pofozkodom. A Tomka Ferinek, aki írt egy könyvet az
együttműködő egyháziakról, megírtam, hogy nem kezdek sajtópert ellene,
mert a joggal semmiféle közösséget nem vállalok. Ha elítélnek
életfogytiglani börtönre, és a lakásomat odaadják nemzeti ajándékként
egy ávósnak, nem jelentem utólag sem fel. Hogy ki vette el minden
javamat? Ki kell szállni az erőszaknak és a jognak a világából, államok
nem szüntethetők meg, a jog nem szüntethető meg, de én kiléphetek
belőle, én nem követek el jogtalanságot és megyek el a rendőrségre,
hogy feljelentsem azt, aki kirabol. Ez élhető. Állítom, most 87
esztendős vagyok, hogy civil emberek - nem hatóságok - részéről a
legsúlyosabb, amit el kellett szenvednem, hogy egy fiatalember, mikor a
buszra fölszálltam, azt mondta, hogy "maga marha, nem tud vigyázni?!".
Ennél súlyosabb dolog csak gyerekkoromban történt, mert apám úgy tudta
még, hogy engem föl lehet pofozni. Ámen.
GF:
Szóval a kérdés továbbra is az, hogy ha a globális kapitalizmust nem
szeretjük,
TGM:
Sőt, a lokálist sem (derültség)
GF:
és a lokálisat sem szeretjük, s a globális kapitalizmust is úgy fogjuk
fel, mint sok lokális kapitalizmus összefüggő rendszerét, és ezen mi
változtatni akarunk, akkor mi nem fogunk valószínűleg olyan
módszerekhez folyamodni, mint Leninék, mert nagyon sok -
TGM:
Lenin meg sem próbálta megdönteni a kapitalizmust, már csak azért sem,
mert Oroszországban nem volt. (derültség) Ezt csak zárójelben. Mit
mondott lenin 1917-ben? Béke! Ez bejött, a háború megszűnt, az orosz
hadsereg beszüntette az ellenállást. Az nem igaz, hogy nem voltak
őszinték abban, hogy legyen vége a háborúnak, ezt nagyon komolyan
gondolták, Lenin azért lett Lenin, mert 1914-ben, amikor a szocialista
pártok támogatták az első világháborút, egy rettenetes krízisen ment
keresztül, közismert dolog, hogy a Németországi Szociáldemokrata párt
lapjában, a Vorwärts-ben elolvasta, hogy mit nyilatkozott a
németországi, a legnagyobb szociáldemokrata párt a háborúról,
akkor azt gondolta, hogy ezt a lapot a német vezérkar hamisította, mert
szocialista ilyet minden bizonnyal soha nem mond. Lehetetlen. Jó,
lehetséges volt, ugyanaz az élmény érte, mint Tolsztojt, amikor a papok
megáldották az ágyúkat; a szocialisták pedig föladták a szocializmust,
és háborúba vonultak egymás ellen, ahogy ez szokás. A béke nemcsak az
erőszak hiányát jelentette Leninnek, hanem az internacionalizmust, a
nemzetek összefogását, az ilyesfajta konfliktusoknak a megszüntetését
is. Rendben van. Ez őszinte volt, naiv volt, mindegy. Mi történt
ezután? Megragadta, ugye, a hatalmat. Megszüntették a háborút, és akkor
nem az történt, hogy a háború megszűnt és kész, hanem az történt, hogy
az orosz hadsereg és a volt orosz uralkodó osztályok egy része, meg
sokan mások, fegyverhez nyúltak és megindultak Lenin és a bolsevikok
ellen. Akiknek a következő választásuk volt: vagy ellenállnak, és
leverik az ellenségeiket, vagy föl fogják őket akasztani, a Kornyilov,
Vrangel, Gyenyikin, Kolcsak, stb. És azt mondták, hogy inkább ők fogják
azokat kiirtani, mintsem hogy hagyják magukat kiirtani, innen jön az
egész dolog. Nem az volt az alternatíva, hogy békésen vagy erőszakkal
valósítsák meg a szocializmust, hanem az volt a kérdés, kit fognak
fölakasztani. Őket, vagy bennünket. Ez így szokott lenni. Tehát én azt
akarom mondani, hogy persze, hogy senki sem tervezi azt, józan, derék
emberek nem tervezik azt, hogy erőszakos módon tabula rasát csinálnak,
ami egyébként még soha nem fordult elő a történelemben, talán a Pol Pot
tényleg tabula rasát csinált, de az inkább kivétel.
GF:
Ő is csak minden harmadik kambodzsait ölt meg.
TGM:
De azzal is elég sokra ment azért a társadalom megváltoztatásában.
Mindenestre a jakobinusok például kétségkívül nem töröltek el mindent,
lásd Hippolyte Taine idevágó munkásságát. De. Nem úgy szokott
elkezdődni, hogy valaki azt mondja, hogy, hanem az emberek elindulnak
valamilyen változás felé, többé-kevésbé józanul, meg jó szándékkal, meg
tudatlanul, meg zavarosan, meg benne van az önzésük, olyan vegyes
motivációkkal, és aztán föltevődik az a kérdés, amit Lenin volt olyan
bátor és gátlástalan, amit úgy fogalmazott meg, hogy ki kit győz le?
Kto kogo (kto kavó?). Ez így nem jól van, ezt mindenki tudja. Ez nem
túl nagy kunszt, tudni, hogy ez nem jól van. Nem nagy kunszt. Nagyon
kis kunszt. A kérdés nem ez, hogy rossz dolgokat ne csináljunk, ezt
tudjuk, hogy rossz dolgokat nem szabad csinálni. A kérdés csak az,
hagyjuk-e, hogy mindez így maradjon, és ráadásul ennek nem az a
veszélye, hogy így hagyjuk a dolgokat! Az a veszélye, hogy olyanok
leszünk, mint ezek a dolgok. Mert hogy ha nagyon sokáig tart, mint
ahogy tapasztaljuk, hogy nagyon sokáig tart egy olyan szisztéma, amely
igazságtalan, ugyanakkor személytelenül igazságtalan, az elnyomás
személytelen uralkodás, a kapitalizmusban nem a politikai uralom a
fontos, amely az uralomnak egy igen kis része, hogyha ezt elfogadjuk,
magunkba építjük észrevétlenül, akkor tartózkodásunk az erőszaktól
egyre csekélyebb erkölcsi értékkel fog rendelkezni. Nem tudom, mi ebből
a kiút, tény az, hogy az, amiből kiutat kellene keresnünk, az elég
súlyos helyzet.
Ugyanis nemcsak az a kérdés, hogy részt
veszünk-e a jog legitim erőszakában, abból valóban ki lehet lépni. Nem
könnyű, kétségkívül, látjuk, hogy nem könnyű, nagyon nehéz, de
kétségkívül lehetséges. De mi lesz azokkal az emberekkel, akik nem is
tudják, hogy ilyen opciók léteznek, akik nem veszik észre már, hogy a
boldogtalanságuk oka nem a természet és nem a fátum, hanem az elnyomás,
és amíg ennek következtében mind az autonóm gondolkodásról, mind az
autonóm, cselekvésről a kétségbeesés és a reménytelenség következtében
leszoknak. Nem azért mert rosszak, nem azért, mert buták, nem azért,
mert vakok, hanem azért, mert azt gondolják, hogy nincs remény. A
reménytelenség bennem türelmetlen részvétet ébreszt. Nem tudom másképp
ezt leírni.
BGY:
Mit is mondott most Gazsi? Nincsen megoldás. Hát ha ezekben a
fogalmakban gondolkodol, hogy erőszak-alkalmazás, hát akkor csak arra
lehet gondolni, most én egy másik erőszakot találok föl
TGM:
Éppen azt mondtam, hogy az nekem nem kell.
BGY:
Akkor nagyszerű, akkor gyere a Bokorba, lépj ki mindenfajta erőszakból,
csinálj egy általános leszerelést egy személyben. Te többet nem. A jog
világából kilépsz. Azt csinálják veled szemben, amit akarnak, de
TGM:
Ez már megvan. (derültség)
BGY:
De nem bántják az embert a polgárok, hogy ha én sem bántom őket. A
hatalmasok, azok bántanak, én megtapasztaltam ilyet is meg olyat is,
hát az ellen nincs védekezés, hogy az erőszakosok azok
erőszakoskodjanak velünk szemben, de megoldás csak arrafelé van, hogy
szeressétek ellenségeiteket, jót tegyetek azokkal, akik üldöznek
titeket. Ez a jó hír. És ezt nem értjük meg kétezer esztendő óta, de én
a magam részéről hajlandó vagyok vigasztalni a Jóistent, hogy várj,
előbb utóbb leesik a húszfilléres, valakiknél legalább, és valakik
fölveszik azt a zászlót, amit Jézus Krisztus keresztre feszítése után
nagyon gyorsan elrejtettünk.
GF:
Szóval a kérdés, ami itt van a levegőben, és a választ senki se tudja,
az az, hogy azt megtehetjük, ugye, hogy mi személy szerint belépünk a
Bokorba, egyénenként lemondunk az erőszakról, én elképzeltem sokszor
azt az állapotot, hogy ott állok a fronton, ráfogok egy géppisztolyt az
ellenségemre, ő rámfogja az ő géppisztolyát, és ott akkor egy kicsit én
lustán fogok viselkedni, hagyom, hogy ő lőjön énbelém, mert akkor az
életemet nem kell gyilkosként leélnem. Mert szerintem az lehet a
legborzalmasabb dolog. Annál már sokkal jobb, hogy ha engem ölnek meg.
Tudom, hogy ennek nagyon sok mellékzöngéje van, nem örülne a családom,
hogyha meghalnék, meg mit tudom én, meg satöbbi, azok, akik engem
szeretnek, evvel a döntésemmel nem biztos, hogy egyetértenek.
TGM:
De nyilván azt sem szeretnék, hogy gyilkos legyél.
GF:
De azt se szeretnék, hogy gyilkos legyek, ez idáig világos, s hogy
egyénenként be lehet lépni a Bokorba, egyénenként le lehet mondani az
erőszakról, csakhogy hat és félmilliárd ember van, és e hat és
félmilliárdon belül nagyon sokan nincsenek abban a szellemi helyzetben,
hogy ezt a kérdést egyáltalán feltegyék maguknak, és mi nem csak azért
ülünk itt, vagy lehet, hogy csak azért, de talán nem csak azért ülünk
itt, hogy egyéni attitűdünkről beszéljünk, amin esetleg változtatunk
vagy nem változtatunk, hanem egy kicsit a glóbusz sorsáról is szó van,
amikor kommunizmusról beszélgetünk, akkor a globális kapitalizmusról is
szó van, és a rövid kérdés, most már egy mondatos, az az, hogy
létezik-e szerintetek olyan, hogy erkölcsi forradalom, elképzelhető-e
az, hogy a pacifisták, osztozók, az erőszakból kilépők, egy olyan
kritikus tömeggé válnak, amely tekintélyénél fogva egyszerűen, ugye, az
a legnaivabb dolog, a pacifisták a legnaivabb emberek, azt képzelik
hogy a militaristák majd el fogják magukat szégyellni. Hogyha ezek
egyre többen lesznek, létezhetik-e, hogy ezek egy kritikus tömeget
elérve, valóban elkövetkezik egy olyan pont, ahonnan erőszakmentesen
lehet az emberiség útját előre görgetni, különben a bolygónknak vége
így is úgy is, mivel más alternatíva nem lesz, az Amerikai Egyesült
Államok kormánya, a Világbank elkezdett foglalkozni néhány évvel
ezelőtt az AIDS-szel, mint amerikai nemzetbiztonsági problémával. Hátha
eljutunk egyszer oda, hogy az erőszak mint olyan egyszer majd a CIA-nál
vagy a Fehér Házban mint nemzetbiztonsági probléma lesz kezelve, és
akkor esetleg már ők is támogatni fognak bennünket, akik most csak
egyéni kivonulás útján szabadulhatunk meg. (derültség)
BGY: Azt
megcsinálhatod, hogy a NATO-nál keresel egy erősebb katonai
szövetséget. És hogyha ezen az úton megsokszorozod a
tömeggyilkosságoknak a lehetőségét, vagy pedig tudomásul veszed azt,
Jézus tizenkét srácnak elkezdte magyarázni a dolgot, azzal, hogy úgy
képzelte szegény Jézus, hogy ez a tizenkettő is fog keresni magának
tizenkettőt. De nem ez csinálta, pünkösd után Péter mond egy nagy
beszédet, utána előveszi a slagot, és négyezer embert egyszerre
megkeresztel. Jézus egyetlen embert sem keresztelt meg. Mert olyan
mondanivalója volt, hogy azt kivétel nélkül minden vallásos meg nem
vallásos, ateista, agnosztikus, unitárius, trinitárius,
református hitébe beleférhet, ha hallgat a természetre, a Voltaire- és
Rousseau-féle természetre, ha rájön arra, hogy jó kislánynak kell
lenni, ez a kinyilatkoztatás. Nem az, amit a különböző népek
kinyilatkozatásként árulnak, szép vallásos írások, s ezt nem egyes
embereknek árulta el, hanem minden egyes embernek, aki tudja, hogy az
Isten van, és belerejtette a szívébe az ateistának is, hogy jó
kislánynak, jó kisfiúnak kell lenni, és nem teheted a másiknak azt,
amit magadnak nem akarsz. Nincsen globális megoldás, nem lehet elérni
azt a kritikus mennyiséget, amely átfordítja a dolgot, mert a kritikus
mennyiség akkor születhetik meg, hogy ha négy-öt magyar összehajol. És
a négy-öt magyar, az összehajolása révén, megérti azt, hogy
mindegyiküknek kell keresni négy-öt magyart, akik összehajolnak, hogy
ebből lesz-e valaha kritikus mennyiség, vagy pedig dehogyis lesz,
atomhalállal elpusztítjuk magunkat, akkor ha találkozni fogok a
Jóistennel, vigasztalni fogom, hogy nem sikerült, Atyaisten, nem
sikerült azt a csodálatos szép tervet, hogy nekünk szabadságot adsz,
hogy tehetjük a jót és tehetjük a rosszat, hát csak előbb-utóbb
megértjük, hogy jónak kell lenni, nem sikerült, nem
sikerült.
De az Isten emberének lenni annyit
jelent, bár persze, sírhatunk az Istennel együtt, hogy ennyire nem
sikerült a dolog. De hát remény kelt! És én reményt akarok kelteni
bennetek azzal, hogy engem nem bántott senki civil ember, az volt a
legsúlyosabb bántás, csak a jogról, a megoldásról, a fegyverekről, a
biztonságról szavaló világi és egyházi hatalmak bántottak, más senki.
KÉRDEZŐ
A KÖZÖNSÉGBŐL:
Arra a kérdésre szeretnék visszatérni,
hogy elképzelhető-e az, hogy akár a legkisebb, akár a legnagyobb emberi
közösség bármilyen szintű szervezettség nélkül, az egyének teljes
szabadsága mentén működni, reprodukálódni, fejlődni tudjon. Mert én azt
hallom, hogy itt mindenki ki tudna lépni a jogból. Persze. Idézőjelben
rendezett társadalmi körülmények közül egyénenként néhányan ki tudnak
lépni. Na de ha mindenki kilép? Egy családban megél az apa, az anya,
erőszak nélkül, tervező munkája nélkül, de minél nagyobb közösség él
együtt, annál inkább szükség van bizonyos szervező-irányító
tevékenységre. Nem óhatatlan, hogy előbb-utóbb eljutunk egy olyan –
mindegy, hogy önként vagy nem önként vállalt – hatalomig, amely
valamilyen módon irányítja, befolyásolja a teljes társadalom életét?!
Itt mindig csak az a kérdés, hogy jó ember kerül-e azokba a hatalmi
pozíciókba?
TGM:
Nem. Erre az utolsó kérdésre van válasz, erre van az alkotmányos
rendszereknek válaszuk, de ez azt hiszem, hogy rossz kérdés. Jó volna,
ha ezzel sikerülne elkerülöm a problémát, megmondom, miért rossz
kérdés: mert föltételezed, hogy az emberi természet állandó, és a
koordináció szükségessége az éppen a hierarchia szükségességét jelenti.
Nem biztos. Lehetséges. Nem tudom kizárni. Lehetséges, egyáltalán nem
biztos. És most nem arra hivatkoznék, hogy vannak kooperatív
társadalmak, mert ezek kicsi és többletet nem termelő társadalmak
voltak, tehát nem lehet összehasonlítani a miénkkel, és ebben az
értelemben ez visszafordíthatatlan. Soha nem fogunk többé ilyen kicsiny
társadalomban élni. A család-analógia nem jó, mert a család az nem egy
egyszer s mindenkorra adott intézmény, a család egy viszonylag új
intézmény, az emberiség történelmével mérve, és önmagában is
hierarchikus. Hierarchiával magyarázol hierarchiát, ez nem egy jó
analógia. Tény az, hogy ez se fontos, nem fontos. Az egy mellékes
dolog, amit mondtál, nem érdekes. Ami igazán érdekes, az, hogy
szükséges-e nagyméretű, komplex, mindenféle veszélyektől fenyegetett
társadalmakban szükséges-e koordináció? A furcsa az, hogy pont ez a
társadalom mutatja meg, hogy lehetséges nem szervezés-alapú és nem
hierarchikus koordináció, úgy hívják, hogy piac. Azt tehát, hogy
lehetséges ilyen szabályozási rendszer, az be van bizonyítva. Az, hogy
ez a rendszer egyébként nem jó, szintén be van bizonyítva. De az nem
igaz, hogy ha valaki azt mondja, hogy mindenképpen szükséges egy
top-down ellenőrző jellegű kontroll rendszer, ahhoz, hogy a dolgok
funkcionáljanak. Ez egyszerűen nem így van. Tudjuk, hogy nem így van.
Hála istennek. Most mondtam egy jó hírt a legrosszabbról.
KÉRDEZŐ:
Amit az előbb mondtál, hogy top-down ellenőrzés nélkül -
TGM:
A piac működik így, amelyet nem hierarchikus intézményi rendszer
irányít. Hanem informális folyamatok. Amelyet nem maguk a piaci
résztvevők ellenőriznek, amely személytelen, önreguláló rendszer, ami a
pénz, ugye. Hogyha ez lehetséges a piaci rendszerben, akkor semmiféle
kényszerítő logikai ok nincs arra, hogy egy nem piaci rendszerben,
amely megőrzi a szabadságot, ilyen fajta nem top-down jellegű
mechanizmusok ne létezhetnének. Egyszerűen nem igaz az a
hipotézis, hogy eddig minden fontos dolog a társadalomban top-down
organizációs modellen működött. Jó hírem van neked, nem így van. Az,
amire az előző prédikációmban utaltam (derültség), hogy éppen az a
paradoxon a dologban, hogy szabadok vagyunk, ám ennek a szabadságnak az
eredménye tömeges rabság önkéntes beleegyezés alapján, amit egyébként
már nagyon régen észrevett egy ember, érdekes módon az egyetlen nagy
gondolkodó a világ történetében, ismert gondolkodó, aki gyerek volt,
Étienne de La Boétie (1530-1563), 18. éves volt, amikor megírta
Önkéntes szolgaság című munkáját, újabban magyar fordításban is
olvasható. Montaigne barátja volt, és a filozófiai anarchizmus
megalapítója, sokáig éljen.
KÉRDEZŐ:
Nem nagy hatást gyakorolt ránk.
TGM:
Rám igen.(derültség) Egyik kedvenc szerzőm. Discours de la servitude
volontaire. Mi a baj?
GF:
Semmi, semmi, csak
TGM:
Idő. Na jó. Abbahagyom.
GF:
Gyurka bácsi, akartál most valamit mondani? Mert különben belekérdezek!
(derültség) Hogy ha már a glóbusz jövője is szóba került, ugye, az
önszabályozó mechanizmus, ami mindenfajta beavatkozás nélkül végül is
mellérendelői viszonyban összehozza a földlakókat, amit piacnak
nevezünk, ennek valóban léteztek lokális, és létezhetnek akár globális
alternatívái, Ennek a beszélgetésnek a weboldalán olvasható a brit
Richard Barbrook Cyber.Com/munista kiáltványa, amelyben ő azt mondja,
hogy van egy ajándék-gazdaság az interneten, a piac mellett, ami
szintén jelen van az interneten, mindkettő serkenti a másikat,
pillanatnyilag, de azok, akik ingyen dolgoznak az interneten, azzal a
különös ténnyel találják szembe magukat, hogy ha ők beadnak a közösbe ,
a nagy közösbe beadnak mondjuk tíz egységet, akkor százat kapnak
vissza. Valószínűnek tartom, hogy az írók is valahogy másképp kell,
hogy megéljenek, mint könyveik jogdíjaiból
TGM:
De hát ebből élnek az írók
GF:
Most is vannak, akik blogokat írnak és olvasnak az interneten, valami
alapvető megélhetésről majd valóban gondoskodni kell, de ha a
pleonexiától mentesek vagyunk, hátha nem akarunk annyit?
TGM:
Feri, bocsáss meg. Ajándékgazdaságok mindig léteztek, s a piacgazdaság
soha, egyetlen korban sem fedte le a világ egészét. Ugye a Polányi
Károly, akit nem kell bemutatnom ezen a helyen, az bebizonyította, hogy
a piacgazdaság a kivétel. Kivétel, az emberi történelemnek egy bizonyos
rövid szakaszában volt domináns. Ma kétségkívül dominánsabb, mint eddig
volt, kétségtelen azonban, hogy az emberiség harmincezer éves
történetében ez egy apró epizód. Időben, mennyiségileg. Namost én azt
hiszem, az ajándékgazdaság logikája az továbbra is érvényesül, még a
mai gazdaság számos fontos területén is, példának okáért, az összes nem
piaci működésekben, vannak, még a kapitalista gazdaságban is olyan
elosztási mechanizmusok, amelyek az ajándékgazdaság mintája alapján
működnek. Ezt tehát nem kell különösebben felfedezni, nem kell
internet, ezt például kitalálták abban a formában, hogy olyan szociális
juttatások vannak bizonyos államokban, melyek nem állnak arányban az
illető befizetéseivel. Ezt nem kell most föltalálni, ez föl van
találva. Végeredményben a modern társadalmak az ajándéktársadalmak és a
piac logikáját egyszerre alkalmazzák, a piac, és itt most önbírálatot
fogok gyakorolni, a piac csak úgy működik, hogy egy erőteljes
nemzetállam erőszakkal védi, mert különben nem lehetne a békés
kereskedelmi tranzakciókat lefolytatni, mert az embereket kirabolnák és
így tovább.
BGY:
Szeretnék mondani valamit annak, aki fölszólalt. Tapasztalatom van
arról, hogy a választott vezető, ha nem kap fizetést, teljesen testvéri
és elviselhető módon viselkedik, ha én megválaszthatok valakit
vezetőnknek, és ő a bizalom fejében ingyen dolgozhatik értünk. Akkor
semmi baj nincsen. Körülbelül hatvan esztendő a Bokornak az élete. És
ez igazolja. Mert koordináló kell, mi képviseletnek mondjuk. Nem kap
fizetést érte. És évenként választunk Akkor semmi baj nincsen.
FÉRFI
HANG A KÖZÖNSÉGBŐL: De attól az még hatalom.
NŐI HANG
A KÖZÖNSÉGBŐL: Nem hatalom, szolgálat.
BGY:
Hatalmam van az életemet odaadni, mondja János 10. Hát a hatalom az nem
rossz, csak van verő hatalom, ütő hatalom, és van életadó és szolgáló
hatalom. A hatalom – ez a szó ez szent szó, exouszía. Megint nagyon
érdekes ez a görög szó. Ex az -ból, -ből, ouszía a lényeg, a lényemből
fakad az, hogy hatalmam van. Hatalmam van jó kisfiúnak lenni. És
hatalmam van államférfinak lenni.
MÁSODIK
KÉRDEZŐ: Én azt szeretném kérdezni, hogy létezik-e pleonexia
szellemi értelemben? Lehet-e szellemi értelemben túlfogyasztani? Azért
kérdezem, mert van olyan, hogy az ember arra törekszik, hogy többet
tudjon, s hogy többet tudjon, ezért mindenféle helyzetekben igyekszik
kipróbálni önmagát. Ez ilyen, mielőtt kivonulna, nagyon is megjárta ezt
a világot, tudja, hogy miből vonul ki.
BGY:
Ha az ember lemond a pleonexiáról s elég neki az egy dénár, azaz az
emberiség összjövedelme elosztva hat és fél milliárddal, és semmi
gondja nincsen, nem akar mászni és harapni, akkor fölszabadul arra,
amit mondasz. Hogy adhatja magát a gyönyörűségnek, adhatja magát a
szellemi értékeknek. Ott aztán úgy lepipálhatsz mindenkit, ahogy
akarsz. Attól jobb ember leszel.
GF:
a szellemből sohasem elég (derültség)
MÁSODIK
KÉRDEZŐ: Csak azért kérdeztem, mert van ez a Lev Sesztov, akit
én nagyon szeretek, de ő például a másik Levről, akit az előbb
istenítettél, azt mondta, hogy egy hipokrita, hiú ember, aki az egész
kivonulás-históriát a jóság hiúságával tetézte meg.
TGM:
Sesztovnak ilyen hibája nem volt. (derültség)
KÉRDEZŐ:
Más volt a megközelítés. Nekem a más megközelítés kicsit hiányzik. Az ő
tétele (tételei – biztos volt több is) erre a megtért Tolsztojra
vonatkozott.
GF:
Szabad egy szót Tolsztojra? Tolsztoj háborúzott, ölt embert, élte a
maga léha orosz nemesi életét, nem volt mindig Tolsztoj Tolsztoj. Csak
élete vége felé, ahogy idősödött, úgy lett egyre inkább Tolsztoj, és
csak az élete legvégén jutott el oda, amivel szinte párhuzamba
állítható a Buddhával, hogy ő, a burokban, tökéletes körülmények között
élő Tolsztoj elment a nép közé, elment muzsiknak, ezek az élete utolsó
napjai voltak, ami után nem sokkal meg is halt.
TGM Asztapovo
állomáson.
GF:
Nagyon fennhéjázóan kezdte, és nagyon pici muzsikként fejezte be az
életét.
TGM:
Az egész világsajtó jelenlétében
GF:
De a világsajtót nem ő csődítette oda.
TGM:
Nem, hanem az állomásfőnök.(derültség) Le volt fizetve eleve, a
Moszkovszkie Vedomosztyi eleve lefizette azt az embert Tolsztoj
környezetében: az állomásfőnököt. Megmondták neki, hogy ha haldoklik,
akkor szóljon. És minden lépését távirati úton követte az egész
világsajtó, az egész egy komédia volt, de az írásai az ő gyöngeségei és
hiúságai ellenére erős írások.
GF:
Gandhi minden lépéséről is éppúgy beszámolt a világsajtó. Jézus
környezetében is ott munkálkodott a világsajtó.
KÉRDEZŐ:
Írt Shakespeare-ről is egy könyvet.
TGM:
Nagyon figyelemre méltó könyv.
GF: Platonista
könyv, éppúgy, ahogyan Platón a tragédiákat lenézte, úgy nézte le
Tolsztoj, erkölcsi alapon, Shakespeare-t.
TGM
Amit a Lear királyról írt, az isteni.
BGY:
Nem kell tökéletesnek lenni, az ember az egy tökéletlen lény. Az Istent
konstruáltuk meg, hogy ő a leg. Mi mindannyian másképpen vagyunk
tökéletlenek. A szent is napjában hétszer vétkezik – van egy ilyen
jámbor duma. Nem kell tökéletesnek lenni. Igyekeznie kell az embernek
európai módon viselkedni. Élőlényi természetünk van. Az élőlényi
természet le akarja tiporni a másikat, tudjuk azt, hogy ezt állandóan
kulturáltan fegyelmezni, szocializálni kell, de nem vagyunk
tökéletesek, nagyon jó, és főleg nagyobb elismerést adó, aki kibírta, s
egy életen át huzatta a cigánnyal, hogy csak egy kislány van a világon.
Tökéletlenek vagyunk. Nem azon fordul az Istennek az országa, hogy
nincsen bennünk hiba. Ezeknek az alapelveknek az elfogadásán fordul,
nem akarhatsz többet birtokolni, mint a testvéred, nem pofozkodhatsz,
még akkor sem, ha téged pofoznak, ettől lesz az Isten országa, a
szentháromság világában nem vagyok otthon, hogy az Atya hogyan
tökéletes, és a Fiú hogyan tökéletes, itt a Földön rengeteg
tökéletlenséget mutatott – nem sorolom fel. A Bokorban egyszer dolgozat
született arról: szelíd volt-e Jézus? Hát úgy beszélt a kánaánita
asszonyhoz, hogy az ember a kutyájával se beszél úgy, embernek lenni az
annyit jelent, hogy tökéletlenségeket hordozunk. „mindenki meghal –
mondta az egyszeri ferences barát – talán még én is” (derültség)
GF:
Azzal mit akarsz mondani, hogy 8 óra? Hogy fogytán a levegő és az erőnk
és a közönség türelme?
TGM:
Ha valaki akar még kérdezni, egy mondatban, akkor most még lehet.
GF:
A beszélgetést folytatjuk egyébként, van egy weboldal
(www.gerlo.hu/kommunizmus-vita), ott lehet ezt a beszélgetést
folytatni, ott lehet más, újabb alkalmakat szervezni, konkrétabb
kérdéseket föltenni, ha valakit esetleg érdekel.
TGM:
Ha valakit esetleg érdekel a szabadság, az üdvösség, az élet, és a
halál. (derültség)
GF:
Meg a múlt meg a jelen meg a jövő, az emberiség.
BGY:
Van egy ötletem. Fogjuk meg egymás kezét, és énekeljük el Kodály Esti
Dalát, hogy Erdő
mellett estvéledtem. (A közönség kb. fele kézen fogja egymást és
énekel.)
|
A moderátor Gerlóczy
Ferenc (GF) újságíró, a házigazda
Sugár János, az Intermédia intézet tanára volt.
(A beszélgetés a Magyar Képzőművészeti Főiskola Intermédia
Intézetében zajlott le 2005.
december 10-én szombaton 17 órától kb. 20 óráig. Videó-változata ezen a linken
nézhető meg).
|